Cestopis tanečního mistra

Choreograf: Gudrun Skamletz

Realizační tým

Gudrun Skamletz – choreografie, tanec

Jean-Denis Monory – režie, herec

Bastien Ossart – scénář

Chantal Rousseau – kostýmy

Přemysl Vacek – vypravěč

Anotace

Dějovou kostru představení tvoří fiktivní cesta tanečního mistra po Evropě, který zkušenosti ze svých cest využije k tomu, aby svoji talentovanou žačku dovedl k pravému tanečnímu umění. Učitel provází svoji nadanou svěřenkyni jednotlivými krajinami a v tancích rozehrává předivo charakterů a rytmů. A tak ožije císařská grácie vídeňských baletů, divadelní hravost Purcellova air či starodávná majestátnost polonézy. Benátský karneval zase popustí uzdu fantazii, neapolská tarantella bude sršet nespoutanou živelností a madridské fandango svede vášnivým rytmem. Ve Folies d´Espagne zazní španělský temperament už jen jako echo a závěrečná Passacaille d´Armide ve své dokonalosti prokáže, že je královnou barokních tanců.


V roli žačky se představí tanečnice a choreografka představení Gudrun Skamletz. Jejím partnerem v roli tanečního mistra bude režisér představení a zároveň jeden z největších znalců barokního divadla Jean-Denis Monory.


Gudrun Skamletz doprovodí domácí soubor Collegium Marianum v čele s Janou Semerádovou. V průběhu večera zazní hudba autorů jako Jean-Baptiste Lully, Henry Purcell, Georg Philipp Telemann a dalších.


Gudrun Skamletz

Gudrun Skamletz se narodila v rakouském Vorarlbergu. Profesionálnímu tanci se začala věnovat již po gymnáziu. Absolvovala mnoho kurzů tance klasického, moderního i jazzového zejména ve Francii a v Německu. Od roku 1994 tančila v různých operních produkcích pařížského Théâtre du Châtelet a londýnské The Royal Opera House Covent Garden a spolupracovala s předními umělci, např. s Jeanem-François Durourem, Annou Dreyfusovou či Sébastienem Ly. V roce 1999 získala cenu za interpretaci ve Volinine International Competition v díle Davida Lerata Drosera. Vedle toho začala Gudrun Skamletz pro sebe objevovat i tanec barokní a od roku 1994 jej studuje u Christine Bayle a začleňuje jeho prvky i do svých choreografií. V roce 2002 zahájila spolupráci s Béatrice Massin na představení Que ma joie demeure, v následujících letech se jako tanečnice a choreografka podílela na nastudování projektů se souborem Le Poème Harmonique (J. B. Lully: Le bourgeois gentilhomme a Cadmus et Hermione). Spolupracuje s dirigenty Jeanem-Claudem Malgoirem a Johnem Eliottem Gardinerem. Gudrun Skamletz také vede semináře tance, kde aplikuje moderní somato-psychologickou pedagogiku Danise Boise.


Jean-Denis Monory

Jean-Denis Monory patří k nejvýraznějším francouzským režisérům v oboru barokního divadla, gestiky a deklamace. Vyrůstal v Řecku a Itálii, poté působil v londýnském Royal Court Young People Theatre a Barbican Centre. Přesídlil do Paříže a dále se věnoval herectví. Od roku 1991 pracoval s řadou špičkových divadelních souborů, např. L’Arc-en-Ciel, La Pleine Lune, Le Théâtre de la Sapience nebo se svým souborem La Fabrique à théâtre. Za svůj režijní debut Fando et Lis Fernanda Arrabala získal na Festivalu Off v Avignonu v roce 1994 Prix du Théâtre Vivant, udělovanou rozhlasovou stanicí RFI. V roce 1997 vytvořil společně s Armelle Roux představení Les folies françaises inspirované bajkami Jeana de La Fontaina a hudbou Françoise Couperina. Jako herec se představil v širokém repertoáru divadelních rolí od Molièrova Barbouilléa přes Shakespearova hraběte Orsina až po Trofimova z Čechovova Višňového sadu, hrál také ve filmech Roberta Altmana, Christiana Vincenta a Raúla Ruize. Pravidelně spolupracuje na hudebně-dramatických programech předních francouzských souborů staré hudby, jako jsou Le Poème Harmonique, La Simphonie du Marais, L’Ensemble Philidor. Patří také mezi protagonisty velkolepého představení Molièrova Le bourgeois gentilhomme, které bylo od své premiéry v roce 2004 s velkým úspěchem provedeno na mnoha místech Francie i Evropy.


Collegium Marianum

Collegium Marianum je hudební a taneční soubor zaměřený na interpretaci předromantické hudby a rekonstrukci barokních choreografií. Soubor vznikl a působí při kulturní a vzdělávací instituci Collegium Marianum v Praze. Členy souboru jsou mladí čeští interpreti, kteří hrají na originály či kopie barokních nástrojů. Výsledkem intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech je řada novodobých premiér zapomenutých hudebních a tanečních památek střední Evropy 17. a 18. století. Kromě pravidelné koncertní činnosti soubor realizuje rozsáhlé projekty s významnými zahraničními sólisty, dirigenty a choreografy (Andrew Parrott, Simon Standage, Chiara Banchini, Peter Kooij, Anton Steck, Peter van Heyghen, Sigrid T´Hooft, Jean-Marc Piquemal, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory) a hostuje na hudebních festivalech v České republice i v zahraničí (m.j. Tage Alter Musik Regensburg, Vantaan Barokki, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Mitte Europa, Uckermärkische Musikwochwen, Concentus Moraviae, Pražské jaro, MHF Český Krumlov, Košická hudobná jar). Soubor připravil řadu produkcí v autentickém prostředí českých barokních divadel a originálních scénických projektů ve francouzsko-české koprodukci. Collegium Marianum spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem. Diskografie souboru zahrnuje Concerti, Op. 7 J. H. Albicastra (Pan Classics) a dvoudílnou antologii Hudba barokní Prahy I a II.


Jana Semerádová

Jana Semerádová studovala hru na příčnou flétnu na Konzervatoři v Praze a na konzervatoři v Birminghamu. Po absolvování oboru Teorie a provozovací praxe staré hudby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pokračovala ve studiu barokní příčné flétny u Wilberta Hazelzeta na Královské konzervatoři v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově. Vystupuje na významných evropských pódiích (Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Centre de Musique Baroque de Versailles, Pražské jaro, Europamusicale, Vantaa Barokki ad.). Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech. Je dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Vystupuje také s dalšími soubory zaměřenými na provozování barokní hudby (Musica Florea, Musica Aeterna, Solamente Naturali, Batzdorfer Hofkapelle). Věnuje se též pedagogické činnosti a vyučuje na mistrovských kurzech na JAMU, ve Valticích a v polském Lidzbarku. Soustavně se zabývá barokní gestikou a deklamací a věnuje se baroknímu tanci.

TOPlist