Nothing sad
Premiere: 11.10.2017VerTeDance
Team
Režie: Petra Tejnorová
Tvorba, tanec, choreografie: Tereza Ondrová, Nathan Jardin, Matthew Rogers
Dramaturgie: Maja Hriešik
Hudba: Stanislav Abrahám
Scéna: Adriana Černá
Light design: Katarína Ďuricová
Video-technická spolupráce: Dominik Žižka
Producent: danceWATCH / Karolína Hejnová
Za podpory: MHMP, MKČR, METROSTAV, ALT@RT, 4 dny
Performance description
Taneční hra inspirovaná esejí astronoma J.Keplera O šestiúhelné sněhové vločce – poutavé čtení o ničem, hrou s gravitací a organizací. Co dává věcem jejich tvar? Jak darovat krásu, která se objeví, aby se vzápětí rozplynula. Byla tady vůbec?
Johannes Kepler je znám coby astronom – pozoroval, počítal a vysvětloval pohyb nebeských těles. Během svého pražského pobytu však napsal také pojednání o sněhové vločce. O šestiúhelné sněhové vločce – poutavé čtení o „ničem“ – tato esej z roku 1611 byla novoročním darem Keplerovu mecenáši Janu Matoušovi Wackerovi. Jedním z témat bylo také nic. Jak darovat něco co je nic? Co všechno je nicotné, bezcenné? Částečka prachu, jiskra, dým? Astronom Kepler jde přes Karlův most a v ten moment na něj dopadne sněhová vločka. Kepler zkoumá vločky pouhým zrakem. Zjistí, že každá vločka má šesterečnou symetrii, přičemž ani jedna není totožná s druhou, vznikly z kapky vody a najednou jsou pryč. „Co je to za sílu, která věcem dává jejich tvar? A proč zrovna takový tvar? Jaká hříčka přírody, dokonalá šestiúhelná symetrie s paprsky, přesto jen dočasná, tající okamžitě po svém zrodu. Krása, která se objeví, aby se vzápětí rozplynula. Byla tady vůbec?“ Představení se inspiruje Keplerovou esejí, fyzičností, architekturou a symetrií, stejně jako vločkami, hrou, estetikou i hledáním smysluplnosti. Fyzikální zákony a chemie určují náš svět, stejně jako nás utváří naše minulost a paměť. Energie rozvíří vlnové délky jak tance, tak představivosti. Pohyb, tělo, tanec vnímáme v daném okamžiku – je tu a najednou není, zmizí navždy pryč. Existoval vůbec? Tři těla v prostoru, jejich náhlé uspořádání, neustálá změna hmoty a tvarů jako spouštěč vzpomínek, emocí a obrazů. Kolik života můžeme vtlačit do jediného zamrzlého okamžiku?