Pražský komorní balet
Founded in: 1975www.prazskykomornibalet.cz
www.facebook.com/prazskykomornibalet/
twitter.com/BalletPrague
www.youtube.com/watch?v=bxNswmGrsZY
www.youtube.com/watch?v=rXIFRd74QTA
Contact person
Mgr. Ladislava JandováInternational Relationships
+420 602 715 782
jandova@ balet-praha.cz
Members
Lenka Bílková
Sabina Bočková
Aurora Fradella
Alena Krivileva
Eliška Kolářová
Jitka Tůmová
Patrik Čermák
Leonardo Germani
Hodei Iriarte Kaperotxipi
Filip Lőbl
Viktor Svidró
Style
Ballet, Contemporary DanceHistory
Pražský komorní balet je největší český nezávislý profesionální taneční soubor. Počátky sahají do roku 1964, kdy Luboš Ogoun, Pavel Šmok a Vladimír Vašut zakládají původní Studio Balet Praha. Na ideu Baletu Praha navazuje choreograf Pavel Šmok v roce 1975 a zakládá Pražský komorní balet. Vznik tohoto souboru znamenal velký zlom ve vývoji tehdy ještě československého baletu. Na repertoáru byly zejména choreografie Pavla Šmoka, zároveň však hostujících českých i zahraničních choreografů (P.Zuska, J.Kylián, L.Vaculík, R.North, Ch.Bruce, P.Delacroix, P.de Ruiter, J.Hackman, J.Kodet, a další). Za téměř půl století úspěšné činnosti a umělecké tvorby soubor prošel cílevědomým a úspěšným vývojem, stal se významným reprezentantem tanečního umění České republiky a hlavního města Prahy v zahraničí (Izrael, Libanon, Indie, Čína, Austrálie, Kuba, Thaiwan, Německo, Lucembursko, Thajsko, Gruzie, Bosna a Hercegovina, Jižní Korea, Polsko) a získal řadu významných ocenění (Ceny Českého literárního fondu za nejlepší choreografie, Ceny Thálie za mimořádné jevištní výkony, Ceny Tanečního sdružení ČR, aj.).
Současnou tvář Pražského komorního baletu reprezentuje 10 stálých a 2 - 4 externí tanečníci, kteří zvládají rozsáhlý pohybový rejstřík od technik vycházejících z klasického tance, přes techniky moderního i současného tance a technik založených na improvizaci. Tanečníci mají za sebou bohaté zkušenosti z kamenných divadel i alternativních tanečních scén v České republice nebo zahraničí.
Vedením Pražského komorního baletu je od března 2016 pověřen Igor Vejsada, baletní mistr a pedagog, který pokračuje v tradici inovativního a progresivního souboru s českým a mezinárodním repertoárem s jasným zřetelem na uchování původní tvorby Pavla Šmoka ve spolupráci s dlouholetou sólistkou a pedagožkou Pražského komorního baletu Kateřinou Dedkovou – Frankovou. Oslovována je mladá a střední generace úspěšných a tvůrčích českých i zahraničních choreografů, přičemž důraz je kladen zejména na spolupráci s choreografy českého původu působících v Čechách či zahraničí (H.Polanská Turečková, Ji-Eun Lee, J.Greben & U.Ivgi, M.Radačovský, H.Litterová, A.Dziurosz, Ž.Jereb & A.Štěrbová, V.Konvalinka, J.Pokorný, L.Vágnerová, aj).
Awards
2014 Čestné uznání za taneční vystoupení za choreografie Mono No Aware a Podmínka zániku v rámci Mezinárodního festivalu k 483. výročí města Querétaro (Mexiko)
2013 Cena Snowflake (Sněhová vločka) za nejlepší taneční vystoupení za choreografii Mono No Aware v rámci 29. ročníku Mezinárodního festivalu Sarajevo Winter (Bosna a Hercegovina)
2012 Nominace choreografie Mono No Aware do finálového večera v rámci choreografické soutěže „no ballet“ v Ludwigshafenu
Company's performances
Premiere: 05.10.2014
Choreographer: Hana Polanská Turečková
Team
Hudba: Vladimír Sommer (Smyčcový kvartet d-moll)
Choreografie: Hana Polanská Turečková
Scéna a kostýmy: Vladimír Houdek
Světelný design: Jakub Sloup
Zvuková režie: Tomáš Kučera
Česká premiéra: 5.10.2014 Stavovské divadlo v Praze
Tančí: 4 sólisté Pražského komorního baletu
Délka: 29 minut
Performance description
Existenciální abstraktní balet jako metafora nikdy nepoznaného tajemství života a světa. Choreografie je inspirována obrazem Vladimíra Houdka "Černé zrcadlo". Spolupráce Hany Polanské Turečkové a Vladimíra Houdka by se dala popsat jako "jevištní či filmová koláž tance a malby hledající definici vztahu mezi jazykem těla a obrazovým ztvárněním" a je silně inspirovaná modernismem. "Ústředním zájmem tvůrčí dvojice jsou současné možnosti abstrakce, která je vždy procesem, vztahem, abstrakcí něčeho a nikdy nedosáhne vytoužené čistoty a bezvztažnosti." Ideu obou umělců podporuje i existencionální kvartet Vladimíra Sommera.
Hana Polanská Turečková (1980)
Vystudovala taneční konzervatoř v Praze, dějiny umění na Katolické teologické fakultě v Praze a choreografii na HAMU v Praze. Působila v Národním divadle Brno a byla sólistkou v Národním divadle v Praze. Od roku 2010 působí jako nezávislý tanečník, choreograf a pedagog. Zaměřuje své projekty na spolupráci s renomovanými českými i zahraničními vizuálními umělci - performance, filmy, pohybové či teoretická spolupráce. Svá autorská choreografická díla vytvořila převážně pro soubor PKB, jehož uměleckou vedoucí byla v sezóně 2013/14. Její díla se tak uvádí kromě Prahy v celé České republice a také v zahraničí. Její interpretační činnost a choreografická práce získaly ocenění na soutěžích doma i v zahraničí a jsou uváděna na festivalech současného tance a v kontextu mezinárodní umělecké scény. Interakce umění a pohybu či tance zkoumá i teoreticky, kulturně-historickým studiem období 20. a 21.století. Občas přispívá do Taneční Zóny a OperyPlus.
Reviews
www.tanecniaktuality.cz/prazsky-komorni-balet-na-ceste-zpet-k-divakum/