ProART Festival
www.proart-festival.czproart@ proart-festival.cz
---
Brno, Valtice, Praha a další
---
All regions
Festival takes place in
červenec - srpen
Style
Ballet, Contemporary Dance, Physical Theatre, Street Dance, Jazz Dance/Modern JazzHistory
Historie ProART Festivalu se píše od roku 2004, kdy se jeho zakladatelé Martin Dvořák a Alena Pajasová pokusili ve Středoevropské kolonii současného umění (M.E.C.C.A) v Terezíně založit letní multižánrové umělecké dílny a festival v jednom. Inspirováni vídeňskými festivaly ImPulsTanz a Wiener Festwochen tak započali myšlenku o společném tvoření a vzdělávání mladých lidí - profesionálů i amatérů - mezinárodními aktivně činnými umělci, kteří rovněž představují své umění a vlastní díla ve večerním programu. Byť se z technických důvodů festival v Terezíně nikdy nekonal, jeho filozofie o bourání předsudků a bariér mezi lidmi skrz umění, se přenesla z dějinami naplněných prostor velké pevnosti koncentračního tábora v Terezíně do Prahy a o rok později do Brna, kde se festival od té doby každoročně koná.
Během let se festival přes nemalé finanční klopýtání rozvinul v respektovanou přehlídku současného živého umění, především tance, divadla, zpěvu, fotografie, ale i hudby, výtvarna a kreativního psaní. Na festivalu vyučovala doposud více než stovka mezinárodních lektorů z celého světa a hostovala řada mezinárodních souborů a umělců z Evropy, Ameriky a Asie.
Formát festivalu se během let vyvíjí a reaguje na společenské i kulturní potřeby své doby. Důraz klade na myšlenkovou otevřenost a tvořivost mladé generace, ale i seniorů či etnických menšin. Za celou dobu prošla rukama špičkových, často exkluzivních lektorů řada studentů, kteří posléze našli svá uplatnění nejen na tuzemských scénách, ale i v zahraničí. Festival se nikdy neprofiloval či nevymezoval na amatérskou či pouze na profesionální uměleckou sféru, ale snaží se obě propojovat a vzájemně obohacovat. Odbornou veřejností nastavené škatulkování na profi- a amatéry či veškeré hodnotící a posuzovací tendence shledává jako nesmyslné a nekreativní.
Festival se koná zpravidla v letních měsících v Praze a Brně, od roku 2016 např. ve Valticích na jižní Moravě.
Každý student si vytváří svůj workshopový program sám podle úrovně lekcí, na jejichž obtížnost se sám cítí. Lektoři se snaží přistupovat ke studentům vždy individuálně a možné pokročilostní rozdíly redukovat či naopak s nimi pracovat jako s výzvou a obohacením. Během jednoho festivalového týdne vyučuje zpravidla 10-15 lektorů v několika desítkách workshopů odlišných žánrů a pokročilostí pro několik desítek studentů. Večerní program tvoří kromě prezentací studentů a večerů vyučujících lektorů - aktivních umělců - i hostování tuzemských i mezinárodních umělců v koncertních, divadelních, tanečních, pěveckých či multižánrových vystoupeních a pořadech.
Festival je ekonomicky více než ze třetiny soběstačný (kurzovné a tržba ze vstupného), zbývající dvě třetiny rozpočtu tvoří státní, krajské či městské dotace a další nadační granty a podpory. Festival nemá v současnosti žádného soukromého sponzora a jeho rozpočet od roku 2013 soustavně klesá.
Celý zodpovědný team ProART Festivalu tvořili vždy pouze dva lidé - výkonný a umělecký ředitel ProART Martin Dvořák a výkonná manažerka Alena Pajasová (do roku 2015 výkonná ředitelka), od roku 2017 Irena Kovářová. Další chod festivalu je zajišťován obměnným produkčním teamem či několika dobrovolníky, nikdy však ne více než třemi lidmi.
Propagace a marketing festivalu je zajištěn převážně internetovou formou, dále tiskem letáků a plakátů, placenou reklamou na FB a Googlu, emailovou databází a webovou stránkou.
Za celou jeho historii byl festival tvořen ve spolupráci s řadou renomovaných organizací mj. Národní divadla v Praze a Brně, Moravská galerie v Brně, Státní opera v Praze, AMU v Praze, JAMU v Brně, Národní muzeum - České muzeum hudby v Praze, Městská knihovna v Praze, divadla Ponec, Archa, Dejvické divadlo, Městská divadla pražská - divadlo Rokoko, HaDivadlo v Brně, Městské divadlo Brno, Vila Tugendhat v Brně, Kabinet múz, Stadion - Buranteátr, CED - Sklepní scéna, Stará radnice, brněnské Divadlo na Orlí či Národní centrum divadla a tance ve Valticích. Tato spolupráce však byla vždy založena na formě pronájmu (smlouvy o spolupráci) a nikoli na bezplatné rezidenci.
Mezi zahraniční partnery a finanční zdroje již několik let patří spolupráce s Rakouským kulturním fórem, Česko-německým fondem budoucnosti a Izraelskou ambasádou v Praze.