Style
Ballet, Contemporary DanceCompany's performances
Premiere: 23.03.2018
Choreographer: Petr Zuska
Performance description
Jako druhou premiéru sezóny uvede soubor celovečerní balet choreografa, tanečníka a uměleckého šéfa baletu Národního divadla v Praze Petra Zusky. Jsme velmi rádi, že Petr Zuska přijal nabídku vytvořit pro náš soubor autorskou choreografii, která bude mít svou premiéru v březnu 2018 na scéně DK Metropol. Petr Zuska již s námi spolupracoval při uvedení své choreografie Les bras de mer a při choreografii titulu Mariin sen, která byla součástí komponovaného večera Bez gravitace. A českobudějovičtí diváci měli také možnost zhlédnout jednu z jeho posledních prací s názvem Route 50 v rámci programu slavnostního Baletního gala #1 v říjnu 2016, na kterém byla uvedena v české premiéře.
Mé nové celovečerní taneční divadlo s názvem KLÍČE ODNIKUD se opírá o ostrý kontrast mezi dvěma velice rozdílnými hudebními díly dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů. Dvořákovým Requiem a Janáčkovou klavírní lyrikou, konkrétně cyklem Po zarostlém chodníčku.
V prvním případě jde o vysokou duchovní a plnou symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír.
Dvořák své Requiem komponoval v období, kdy byl na vrcholu svých tvůrčích sil, v čase své největší umělecké expanze. Ač se z podstaty věci jedná o mši za zesnulého, tato skladba není přímou reakcí na nějakou osobní tragédii (jako např. u Stabat mater), ale spíše velkolepou oslavou Boha. Je protkána esencí věčných otázek po smyslu lidského bytí a existence vůbec a v neposlední řadě vírou v naději.
Naproti tomu Janáčkův klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku vyvěrá z jednoho z nejzoufalejších období skladatelova života, kdy mu vedle několika profesních, z tehdejšího pohledu „proher“, zemřela jednadvacetiletá dcera Olga. Jde tedy o záležitost velice niternou, křehkou, ale zároveň dynamickou a drásající.
Má vlastní celovečerní „variace“ na výše zmíněná témata, je inspirována mou nedávnou návštěvou, dnes již úplně opuštěného domu po mých prarodičích. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela.
Zoufalá a vyšinutá schizofrenička, uzavřená do svého vlastního světa strachu a hrůzy ze všeho okolo, jíž nebylo pomoci. Obklopena tmou plnou reje svých neuspořádaných démonů a zároveň svazky pedantně a přesně nadepsaných klíčů.
Byla to má teta, které je můj nový opus věnován.
/ Petr Zuska
Premiere: 26.07.2017
Choreographer: Libor Vaculík
Performance description
Markýza de Merteuil a vikomt de Valmont pro své pobavení zasahují do cizích osudů a roztáčejí soukolí, jež je nakonec smete. Na tento cynický přístup k morálce a lidské zodpovědnosti nakonec doplácejí nejen nevinné oběti, ale i jejich honci. Známý příběh na pomezí tanečního divadla a činohry vytvoří choreograf Libor Vaculík s použitím hudby F. Schuberta a P. Vaskse.
Premiere: 31.03.2017
Choreographer: Ondřej Vinklát, Marek Svobodník, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar
Team
Přesně včas
Choreografie, režie, dramaturgie a scéna: Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar
Hudba: Max Richter (Untitled figures) a Franz Schubert (Der Tod und das Mädchen)
Nastudování: Jaroslava Janečková a Šimon Kubáň
Asistent choreografa: Lukáš Slavický
Kostýmy: Pavel Knolle
Světelný design: Karel Šimek
Premiéra: 8. května 2016
Faunovo odpoledne
Choreografie, režie a dramaturgie: Marek Svobodník
Hudba: Claude Debussy (Prélude à l’après-midi d’un faune, První rapsodie pro klarinet a orchestr) a Radiohead (Amnesiac)
Nastudování: Linda Svidró Schneider
Asistent choreografa: Béla Kéri Nagy
Scéna: Petr Siedlaczek
Kostýmy: Denisa Horová
Světelný design: Karel Šimek
Premiéra: 27. června 2016
Elixír
Choreografie, režie, dramaturgie a světelný design: Viktor Konvalinka
Dramaturgie a libreto: Štěpán Benyovszký
Hudba: hudební koláž
Asistent choreografa: Béla Kéri Nagy
Scéna a kostýmy: Viktor Konvalinka a Štěpán Benyovszký
Premiéra: 31. března 2017
Performance description
V choreografiích čtyř mladých umělců tvořících ve volném uskupení pod názvem Dekkadancers se snoubí vášeň s energií. Projekty tohoto uskupení mají divácky vstřícnou dramaturgii. Jejich hlavním působištěm je Nová scéna Národního divadla v Praze.
Reviews
www.tanecniaktuality.cz/dekkadancers-na-jihu-elixir-mladi-dorazil-do-budejovic-prave-vcas/