Soubor baletu Národního divadla moravskoslezského
Founded in: 1919http://www.ndm.cz/cz/balet/kategorie/19-balet/
www.facebook.com/baletndm
Members
Sólisté s povinností sboru:
Shino Sakurado
Koki Nishioka
Stéphane Aubry
Olga Borisová- Pračiková
Brittany Haws
Rei Masatomi
Sergio Méndez Romero
Stefano Pietragalla
Michaela Vápeníková
Sboristé s povinnosti sóla:
Natalia Adamska
Maté Brünn
Michal Bublík
Yago Catalinas Heredia
Emauele Del Celo
Beatriz Fernandez Moreno
Gerardo González Villaverde
Mark Griffiths
Lore Jehin
Matthias Kastl
Réka Kiss
Anna Knollová
Karolína Křížová
Yu Matsumoto
Laura Moreno Gasulla
Barnaby James Packham
Rita Pires
Giacomo Quatraccioni
Aglaja Sawatzki
Barbora Šulcová
Takafumi Tamagawa
Anna - Lena Uth
Jana Zelenková
Státí hosté:
Maria Araújo Martins
Roberta Battistini
Jaume Deulofeu Seguí
Mariona Garcia Fornell
Karl Picuira de Pimodan
Style
BalletCompany's performances
Premiere: 02.11.2017
Choreographer: Johan Inger - Itzik Galili - Regina Hofmanová
Team
Choreografie: Regina Hofmanová - Johan Inger - Itzik Galili
Hudba: Ástor Piazzolla - Tom Waits - Pérez Prado
Světelný design: Daniel Tesař - Peter Lundin - Itzik Galili
Světelná realizace: Daniel Tesař
Performance description
Taneční inscenace All That Jazz, Rock, Blues je působivou fúzí hudebních stylů, v níž se uplatňují různorodé taneční techniky často spojené s akrobatickými prvky. Jednotlivé části inscenace nás zavedou do různých dob a míst, mnohdy exotických, a nikde nechybí dráždivost mimořádného smyslového zážitku příznačná pro živý moderní tanec.
Choreografie Itzika Galiliho O Balcão de Amor připomene nástup kubánského mamba a hudbu Péreze Prada, který je dodnes označován za krále tohoto žánru.
„Některé věci, s nimiž se jako dospělí setkáváme, nás zdánlivě triviálními drobnostmi navracejí do mládí a jeho nadějí,“ napsal Galili po své návštěvě Kuby, kde se setkával s Pradovou hudbou a odkud čerpal inspiraci k vytvoření díla plného jiskřivé komediálnosti, vtipu, přirozené sexuality i půvabných absurdit.
V choreografii Johana Ingera Rain Dogs zazní charakteristický hlas Toma Waitse, jehož šansony a blues mají někdy až industriální zvuk. Ležérnost jazzu a drsný, melancholický hlas legendárního zpěváka vytváří na pozadí děje široký a emocemi nabitý hudební prostor. „Písně Toma Waitse vypravují hmatatelné příběhy. Konkrétní situace jsem tedy mohl vytvořit i na základě příběhů z těchto písní, víc mě ale přitahovala myšlenka udělat obsah trochu abstraktnější a tím – myslím si – se tématu písně v jeho podstatě ještě více přiblížit,“ prozradil o způsobu, jak pracuje s Waitsovou hudbou, choreograf Inger.
Inscenaci nechybí ani rockový zvuk a dostane se i na tango argentinského hráče na bandoneon Ástora Piazzolly, jež se stalo inspirací pro choreografii Après rasage Reginy Hofmanové.
Přítomnost tohoto zdánlivě odtažitého žánru, jemuž Ástor Piazzolla kdysi dokázal vtisknout novou živou podobu, když se tango už zdálo téměř vytlačeno swingem a rock’n’rollem, podporuje nejen téma samotné choreografie, ale i hudební dramaturgii celého večera postavenou na představě vnitřní spřízněnosti různorodých podob taneční hudby a vyjádřenou názvem inscenace.
„Argentinské tango je tanec opředený celou řadou mýtů a stereotypů, mezi které patří neutuchající vášeň, touha, rudá růže mezi zuby. Podobné stereotypy existují všude kolem nás a já se snažím podívat se na ně i na tango trochu jinou optikou. Choreografie Après rasage vypovídá nejen o stereotypech, ale také se zaměřuje především na muže, mužství a různé aspekty mužnosti, které nám někdy přijdou legrační, někdy nás znepokojují, někdy nám přinášejí pocit jistoty. Zeptejme se, proč to tak je? A především proč často nejsme schopni číst mezi řádky...", o své choreografii vypovídá Regina Hofmanová.
Premiere: 23.03.2017
Choreographer: Paul Chalmer
Team
Choreografie: Paul Chalmer
Hudba: Jan Kučera
Libreto: Paul Chalmer, Wiebke Hüster
Scéna ( koncept, design): Paul Chalmer
Kostýmy: Anna Kontek
Scénografická projekce /video: Jan Fuksa, Martin Svobodník
Světelný design: Tomáš Morávek
Performance description
Tvůrci baletů si pro svá díla s oblibou vybírají romantické příběhy, v nichž se hrdinové prožívající osudové lásky potýkají s nepřátelstvím, zradou a intrikami. To všechno v plné míře nabízí klasický Dumasův román. Není proto divu, že také v ostravském divadle už se tento slavný příběh dočkal v roce 1988 prvního zpracování. Pro současnou baletní inscenaci Tři mušketýři si její tvůrci připravili zcela novou hudbu a také choreografie a výprava kanadského autora Paula Chalmera je nová a vytvořená pro naše divadlo. Nicméně typem zpracování látky se inscenátoři vědomě navrací k nostalgické atmosféře slavného romantického příběhu a jeho doby.
Premiere: 17.11.2016
Choreographer: Ohan Naharin - Jiří Kylián - Itzik Galili
Team
Choreografie: Ohad Naharin - Jiří Kylián - Itzik Galili
Kostýmy: Alla Eizenberg - Joke Visser - Natasja Lansen
Světelný design: Ohad Naharin - Kees Tjebbes - Itzik Galili
Světelná realizace: Tomáš Morávek, Stanislav Dvořák
Asistent choreografie: Roslyn Anderson - Elisabeth Gibiat - Adi Salant
Performance description
Výjimečnost inscenace spočívá ve spojení světově uznávaných tvůrců Jiřího Kyliána, Ohada Naharina a Itzika Galiliho, kteří ve složeném večeru každý svým vlastním a neopakovatelným způsobem naznačují rozmanité směry vývoje současného baletu. V podtitulu inscenace využíváme všeobecně známý genderový piktogram, který snad s trochou humorného odstupu odkazuje k biologickému prazákladu onoho věčně inspirativního vztahu lidského spojení–nespojení mezi mužem a ženou.
Itzik Galili: SUB je choreografií pro 7 mužů, jejíž působivost dokonale ladí s rostoucí silou vůle a rytmickou komplexností skladby Weather One od Michaela Gordona. Tématem je vše nepopsatelné, co „máme na jazyku“, a přesto to nelze vyjádřit slovy. Pocit na vlastní kůži, ve svalech a šlachách, v míze: co vlastně cítíme? Nenalézáme slova; ten pocit je téměř neuchopitelný, a přesto existuje, nelze jej popřít. Jste v realitě beze slov a snažíte se získat odstup, abyste lépe viděli. Jakoby v mlze se objevují stále nové obrazy, zdá se, že je možné je popsat, ale pouze novým, dosud neexistujícím slovem. A pak vše mizí.
B/olero v choreografii Ohada Naharina je ukázkou hravého ženského duetu. Tak jako Kylián ve Falling Angels cítí potřebu dát přednost tanci, Ohad Naharin využívá ve své choreografii nekonečné zvukové možnosti syntetizátoru v interpretaci Isaa Tomity v transpozici Ravelovy skladby.
„Viděl jsem syntetizátor na přebalu desky, která ležela hned za deskou Bacha. Poprvé jsem si uvědomil, že syntetizátor není jen nástroj využívající existujících zvuků, ale nový nástroj či prostředek s nekonečnou možností tvoření zvuků nových.“ Isao Tomita, 1977
Falling Angels v choreografii českého choreografa Jiřího Kyliána je ženským protipólem choreografie SUB a vůdčí emocí je zde vzrušující a přímý let osmi tanečnic. Kyliánova choreografie je fascinována Reichovým minimalismem, který dovedl metodu fázování až na samou hranici lidských technických možností. Hudba Steva Reicha vytváří půdu, ze které může choreografie růst zcela nezávisle a zdůraznit tanec jako takový.
„Falling Angels je choreografií pro osm žen, která byla koncipována jako poněkud odlehčená pocta tanečnicím. Osm žen od začátku do konce skladby neopustí jeviště. Jejich vzájemná závislost a zároveň přání, aby se z ní vymanily, jsou patrné v celé kompozici. Falling Angels vypráví o tanečnicích a umění interpretace, o eleganci, úzkosti, zranitelnosti, komplexech méněcennosti a humoru. Je symbolem sporu mezi sounáležitostí a nezávislostí, dilematem, které doprovází každého z nás od kolébky do hrobu.“ Jiří Kylián, 2008