Timeless, Národní divadlo v Praze
Premiere: 20.10.2017Soubor baletu Národní divadla v Praze
Choreographer: George Balanchine, Emanuel Gat, Glen TetleyTeam
Serenáda
Choreografie: George Balanchine
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Hudební nastudování: David Švec
Dirigent: David Švec
Kostýmy: Roman Šolc
Světelný design: Daniel Tesař
Separate Knots
Choreografie: Emanuel Gat
Hudba: Fryderyk Chopin
Kostýmy: Emanuel Gat
Světelný design: Emanuel Gat
Svěcení jara
Choreografie: Glen Tetley
Hudba: Igor Stravinskij
Hudební nastudování: David Švec
Dirigent: David Švec
Scéna a kostýmy: Nadine Baylis
Světelný design: John B Read
Performance description
George Balanchine je slavný rusko-americký, zjevně nejvýznačnější choreograf 20. století, který sehrál vůdčí úlohu ve formování a inovaci techniky klasického tance a scénické baletní formy. Když se rozhodl vytvořit pro své studenty balet s názvem Serenáda, málokteří z nich byli schopni zvládnout choreografii na úrovni sólistů. Během následujících let několikrát balet revidoval, přidal další části i pas de deux. Serenáda je jedním z nejvěhlasnějších mistrovských děl klasického baletního repertoáru 20. století a slouží jako příklad jedinečné výrazové techniky tohoto velkého mistra.
Choreograf a umělecký šéf Emanuel Gat se narodil v Izraeli. Je považován za jednoho z velmi výrazných tvůrců současné taneční scény. Nové choreografie vytvořil pro Balet Pařížské opery, Sydney Dance Company, Tanztheater Bremen, Le Ballet du Grand Théâtre de Genève, Ballet de Marseille, Královský švédský balet, Polský národní balet, Ballet de Lorraine, Cedar Lake a další soubory.
Glen Tetley je jedním z nejslavnějších a nejuznávanějších choreografů 20. století. Jeho taneční slovník kombinuje klasickou a moderní frazeologii. Expresivní řeč těla se stala výjimečným charakteristickým znakem nové současné pohybové formy. Tetley vytvořil více než 50 baletů pro významné světové taneční soubory. Svěcení jara původně vytvořil pro Bavorský státní balet v roce 1974 na hudbu koncertantního díla ruského skladatele Igora Stravinského, napsanou v roce 1913 pro sezonu Ballets Russes Sergeje Ďagileva v Paříži. V původních i mnoha dalších inscenacích Tetleyho hlavní postava představuje Vyvoleného nebo Oběť rituálu. Za téma lze považovat obětování vyvolené osoby, která ztělesňuje lidskou naději, vinu a utrpení.