Hayashi Lucie
Vzdělání
Taneční vědkyně, publicistka a manažerka doc. Mgr. MgA. Lucie Hayashi, Ph.D. vystudovala japonská studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FFUK) a taneční vědu na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze (HAMU), kde v roce 2014 získala doktorát a v roce 2024 habilitovala.
Pracuje jako vedoucí katedry tance HAMU, kde vede metodologické semináře taneční vědy a vyučuje a základy tanečního managementu a produkce. Kromě taneční publicistiky, PR a produkce se věnuje antropologickému výzkumu japonského tance a taneční kulturní politice, pravidelně přednáší na mezinárodních konferencích a publikuje odborné studie, choreograficky spolupracuje na inscenacích japonského divadla. Je členkou grantové komise Hlavního města Prahy pro tanec a nonverbální divadlo a MKČR - Odbor mezinárodních vztahů a evropská hlavní města kultury. Tanec zastupuje také v dramaturgické radě PerformCzech IDU. Působila mimo jiné jako asistentka režie Opery Národního divadla v Praze a PR konzultant Laterny magiky. Je zakladatelkou Tanečních aktualit, v letech 2010–2017 byla jednatelkou o. s. a následně ředitelkou o.p.s., do roku 2018 šéfredaktorkou.
Vzdělání
duben 2024 Habilitace na docentku taneční vědy, přednáška Perspektivy tanečního výzkumu a praktická aplikace jeho výsledků pro rozvoj tanečního umění
říjen 2008- 2014 Doktorské studium oboru taneční věda na HAMU Praha (2014 Ph.D.), dis. práce Tanec v současné japonské společnosti
říjen 2005-2013 Japonská studia na FFUK (2013 Mgr.), dipl. práce Jazyk gest – sémiotická analýza pohybové složky divadla nó
2002 - 2007 Taneční věda na HAMU Praha (2007 MgA.), dipl. práce Fenomén butó, jeho vznik, šíření a vlivy na evropskou taneční scénu
Znalost cizích jazyků
Angličtina - velmi dobře - C2
Japonština - velmi dobře - C1
Francouzština - dobře - B2
Španělština - základní - A1
Pracovní zkušenosti
- od roku 2021 vedoucí katedry tance HAMU
- od roku 2021 členka dotační komise Hlavního města Prahy za tanec a nonverbální umění
- od roku 2020 lektor předmětu Performing Arts Management pro AMU
- od roku 2020 hodnotitelka dotací z fondů EHP – Kultura – Současné umění, Evropská hlavní města kultury
- od roku 2019 členka rady PerformCzech IDU – Divadelní ústav
- od roku 2018 do 2021 členka dramaturgické rady Institutu intermedií a České taneční platformy
- od roku 2018 členka komise dotačního řízení MKČR pro profes. umění – odbor mezinárodních vztahů
- od roku 2018 předsedkyně správní rady o.p.s. Taneční aktuality
- od roku 2017 do 2021 členka rady Tanečního sdružení ČR, nyní Asociace tanečních umělců ČR
- od roku 2017 do 2021 členka komise dotačního řízení MKČR pro festivaly - tanec, pohybové a nonverbálního umění
- od roku 2016 do 2021 členka komise dotačního řízení MKČR pro tanec, pohybové a nonverbální umění (od roku 2018 místopředsedkyní komise),
- od roku 2016 lektor předmětů Základy taneční produkce a Základy tanečního managementu a člen zkušebních komisí na HAMU Praha
- od roku 2014 příležitostně pohybové spolupráce (choreografie) pro inscenace z japonského prostředí: opera Madama Butterfly 2016 (ND Praha, režie J. Heřman), opera Nonomiya 2014 (NDM Ostrava, režie J. Nekvasil)
- od roku 2014 přednášející předmětu Tanec v Asii na HAMU Praha
- 2012-2020 tajemnice katedry tance HAMU
- 2012-2017 přednášející předmětu Japonské tradiční divadlo na Japonských studiích ÚDLV FFUK v Praze
- od 2011 asistentka režie v souboru Opery Národního divadla v Praze
- 2011-2015 účast v porotách amatérských tanečních přehlídek v ČR (Tanec, Tanec...) pro Nipos-Artama
- 2013-2018 ředitelka Taneční aktuality o.p.s., 2010-2018 šéfredaktorka časopisu, 2005-2009 zakladatelka a interní redaktorka
- 2008 - externí spolupráce s Laternou magikou v oblasti poradenství propagace a PR
Publikační činnost
a) odborné stati a studie:
Hayashi, Lucie: The Floor for Dance Researchers in the Czech Republic. In: Brežica 2023
Hayashi, Lucie: (Ne)viditelný taneční výzkum. Živá hudba 2013 (HAMU 2022)Hayashi, Lucie: (Ne)viditelný taneční výzkum. Živá hudba 2013 (HAMU 2022).
Hayashi, Lucie: Dance, Education and Economics: Potential in Dance Education. In: Taniec w edukacji a rozwój człowieka. Narodowy Instytut Muzyki i Tańca; Chopin University Press; Warszawa 2022, ISBN: 978-83-66522-09-1; 978-83-65990-56-3, pp. 93-109.
Hayashi, Lucie: Critical Thinking in Creative Dance Education. In: Dance and Theory: Challenges and Tendencies in Teaching Theory in Dance Education. HTF VŠMU, Bratislava 2022, ISBN: 978-80-8195-115-2.
Hayashi, Lucie: Potenciál tance v kulturní politice. Živá hudba 12 (HAMU 2021)
Hayashi, Lucie: Dance as a commodity, dancer as a capital. In: Anne von Bibra Wharton and Dalia Urbanavičienė, eds.: Dance and Economy, Dance Transmission. Klaipeda 2021
Hayashi, Lucie: Tanec v ekonomických kontextech: teoretická východiska a praktické souvislosti. Spoluautorky: Dorota Gremlicová, Daniela Machová 182-191. Živá hudba 11 (HAMU 2020)
Hayashi, Lucie: How Much For A Dancer? Culture Policy towards Dance in Japan and Czech Republic. In: Apjok, Vivian, ed. Dance and Politics (University of Szeged, 2019)
Hayashi, Lucie: Japonci v českém baletu – novodobá migrace a integrace umělců v evropském prostoru. Český lid 105 (Praha 2018)
Hayashi, Lucie: Květ mezi jevištěm a hledištěm. Zeamiho estetické teorie v kontextu výzkumu teorie performativních umění. Živá hudba 8 (HAMU 2017)
Hayashi, Lucie: Perception of Dance from the Japanese Body: Sixth Sense of a Dancer – Inner Touch or Outer Sight? In: Stepputat, Kendra, ed. Dance, Senses, Urban Contexts. (Graz: Institute of Ethnomusicology, University of Music and Performing Arts Graz, 2017)
Hayashi, Lucie: Význam kata v japonském tanci: analýza taneční složky divadla nó. Živá hudba 6 (HAMU 2016)
Hayashi, Lucie: Dancing Poetry in Japanese Theatre Movement: Narratives in the Choreography of Hagoromo. In: Dunin, Elsie Ivancich, ed. Dance, Narratives, Heritage. (Zagreb: Institute of Ethnology and Folklore Research, 2015)
Hayashi, Lucie: Acumori. Plav 12/2014. (Splav! 2014)
Burešová, Lucie: Výzkum tance: k problematice současných metod a přístupů. Živá hudba 4 (HAMU 2014)
Burešová, Lucie: Vyděděnci společnosti národním pokladem. Historický přehled postavení tanečníka v japonském tradičním divadle. Profese tanečníka (HAMU 2013)
Burešová, Lucie: Systém tanečního vzdělání v Japonsku. Živá hudba 3 (HAMU 2013)
Burešová, Lucie: Tanec butó v kontextu moderních dějin japonského divadla. DISK (AMU 2011)
Burešová, Lucie: Tanec v prostředí aristokratického rodu Schwarzenbergů na přelomu 18. a 19. století. Svědectví krumlovských pramenů. Tanec a společnost (HAMU 2009)
Burešová, Lucie: Mísa zvaná Hroznatova. Taneční motivy na dílech středověkého uměleckého řemesla. Stopy tance (HAMU 2007). Spoluautorky: Zuzana Smugalová, Dorota Gremlicová
b) publicistika:
- pravidelně: Taneční aktuality (recenze, rozhovory, reportáže, sloupky, glosy, články, redakce, editace)
editor:
Speciální vydání Tanečních aktualit 2023 - Tanec a slovo
Speciální vydání Tanečních aktualit 2022 – Proměny těla v tanci
Speciální vydání Tanečních aktualit 2021 – Tanec a vzdělání
Speciální vydání Tanečních aktualit 2020 – Tanec a publikum
Speciální vydání Tanečních aktualit 2019 – Taneční a pohybové umění v regionech
Speciální vydání Tanečních aktualit 2018 – Výročí českého tance
editor, šéfredaktor: 10 x Ročenka Tanečních aktualit (2016/2017, 2015/2016, 2014/2015, 2013/2014,
2012/2013, 2011/2012, 2010/2011, 2009/2010, 2008/2009, 2007/2008)
- občasně: Svět a divadlo, art.ceskatelevize.cz, Podhoubí, Zpravodaj Gender Studies, Pam pam, Hudební rozhledy, Salto, Taneční zóna,
Mozaika ČRo – Vltava (recenze, diskuze), ArtZóna ČT (recenze, expert)
c) pořádání konferencí a debat
Taneční výzkum a jeho institucionální zázemí v současném kulturním a sociálním kontextu (HAMU 2022)
Tanec - ekonomika - vzdělání (HAMU 2020)
Tanec v kulturní politice – konference a debata u kulatého stolu (HAMU 2019)
Panelové diskuze a debaty:
• Debata: Reflections on Dance Writing (kulatý stůl Tanečních aktualit, TEP39, 2022)
Prodejnost současného tance – kulatý zoom Tanečních aktualit (Zaostřeno na TAnec 2020)
• Work in Progress – debaty o zapojení publika během přípravné fáze tvorby (Alta, Ponec 2020)
• Panelové diskuze v rámci Celostátní konference tanečních oborů ZUŠ – vzdělávací systém, rámcové plány, kvalifikace pedagogů, hodnota umělecké tvorby, nároky na tělo, etické a estetické, v kontextu amatérského a profesionálního tanečního umění (Zaostřeno na TAnec 2020, HAMU)
• Prodejnost současného tance – kulatý zoom Tanečních aktualit (Zaostřeno na TAnec 2020)• Prodejnost současného tance – kulatý zoom Tanečních aktualit (Zaostřeno na TAnec 2020)
d) odborné přednášky
Přednáška: Taneční aktuality jako příklad dobré praxe aplikace taneční teorie v Bratislavě (2022)
Přednáška Popularizace tanečního výzkumu na konferenci v Praze (2022)
Přednáška v AJ Critical Thinking in Creative Dance Education na konferenci v Bratislavě (2022)
Přednáška v AJ Dance Floor for the Researchers in the Czech Republic na sympoziu ICTM v Brežici, Slovinsko (2022)
Přednáška v AJ Potential in Dance Education. na konferenci International Scientific Conference ‘Dance in Education and Human Development, Varšava (2022)
Přednáška Japonský tanec pro Univerzitu Palackého v Olomouci (2021)
Přednáška v AJ na téma Tanec a ekonomika: Dance as a Commodity, Dancer as a Capital na sympozium ICTm v Klaipedě v Litvě (2021)
Přednáška v AJ: Dance and Performing Arts in Czech Republic pro univerzitu Ochanomizu v Tokiu (2020)
Grantový seminář na konzervatoři Duncan Centre (2019)
Přednáška v AJ na téma: Tanec v kulturní politice – How much for a dancer? na mezinárodním sympoziu ICTM v Szegedu v Maďarsku (2018)
Cyklus přednášek Základy tanečního managementu a produkce na HAMU v Praze (2016-2019)
Přednášky o japonském tanci butó na konzervatoři Duncan Centre (2017)
Cyklus přednášek Tanec v Asii na HAMU v Praze (2014-2017)
Přednáška v AJ na téma Tanec a smysly: Koncept Riken no ken v japonském tradičním divadle na mezinárodním sympoziu ICTM v Retzhof Castle – Graz, Rakousko (2016)
Cyklus přednášek Japonské tradiční divadlo na Ústavu Dálného východu na FFUK (2012, 2013, 2014, 2016)
Přednáška v AJ na téma Tanec a text: Text v choreografii Hagoromo v japonském divadle nó na mezinárodním sympoziu ICTM v Chorvatsku (2014)
Přednášky pro veřejnost o japonském tanci pro Vzdělávací centrum japonského velvyslanectví (2012, 2014)
Studentská prezentace výzkumu disertační práce na ICTM konferenci (Limerick 2011)
Příspěvek na konferenci Literární teorie (Tokio 2011): Prostor v japonském divadle nó
e) vedení a oponování diplomových prací
2020 – Natálie Matysková: Taneční produkce jako součást práce choreografa, vedoucí bakalářské práce, choreografie HAMU
2016 – Vendula Poznarová: 4+4, oponent diplomové práce, choreografie HAMU
2013 – Martin Kolda: Problematika tanečního managementu, oponent diplomové práce, taneční věda HAMU
2013 – Eliška Štindlová: Taneční umění v kulturní politice ČR, oponent diplomové práce, taneční věda HAMU