JAMU, Ateliér fyzického divadla

Divadelní fakulta
Ateliér fyzického divadla
http://www.physicaltheatreschool.jamu.cz
difa@remove-this.jamu.cz
Mozartova 1
Brno
662 15
Jihomoravský kraj

Vedoucí katedry

doc. Pierre Nadaud

Kontaktní osoby

Status školy

Státní

Akreditované obory

Program studia

bakalářský

Forma studia

prezenční

Informace o studiu

Atelier AFYDIM je ateliér autorského a fyzického divadla. Kladame důraz na osobnost tvůrce-interpreta, využití jiných médií (zvuk, videoprojekce, animace) a workshopy a coaching se zahraničními tvůrci. Ateliér existuje při Divadelní fakultě Janáčkovy akademie od roku 2004, kdy byl založen Ctiborem Turbou. V roce 2007 jej převzal Pierre Nadaud. Ateliér přijímá jednou za 3 roky 10 studentů do tříletého bakalářského studijního cyklu.


Cíl ateliéru

Cílem ateliéru je vzdělávat mladé umělce (tvůrce i interprety) v oblasti scénických umění se zaměřením především na fyzické divadlo, autorské herectví, klaunské umění a praktický přístup k práci s novými médii a jejich scénickému využití.

V učebním procesu rozlišujeme tři hlavní linie: fyzické divadlo (současné umění pohybu, moderní a současný tanec, choregrafie a dramaturgie scenickeho pohybu, akrobacie, tvorba s předměty), autorské herectví (divadelní improvizace, divadlo masek, klaunské divadlo, herecká tvorba, dialogické jednání, dramaturgie) a využití multimedií (projekce, zvuk, hudba, světelný design, pixilace, filmový gag, interaktivní využití).

Tyto tři linie společně a koordinovaně směřují ke scénické tvorbě a jejím hraničním formám (pouliční divadlo a site specific). Koordinace předmětů se řídí určitými tématy, záměry a výstupy.

Tento především „praktický“ studijní program je v průběhu tří let průběžně doplňován teoretickými kurzy, které se dotýkají divadelní dramaturgie a dějin a filozofie divadla. Studijní program rovněž studentům ve spolupráci s Ateliérem divadelního manažerství poskytuje základy produkce pro soubory a nezávislé umělce.

Výuka, dilny a umělecké projekty uskutečňované v rámci ateliéru či fakulty vyžadují od studentů vysoké pracovní nasazení a neustálý vývoj.

Dílny, které probíhají v rámci tříletého studia, umožňují studentům-umělcům setkávat se a pracovat s uznávanými umělci a nabývat tak více kompetencí a zralosti pro svou vlastní tvorbu ve vztahu ke společnosti, historii umění a umění dramaturgie.


Struktura studia

Výuka probíhá formou pravidelných hodin/tréninků (každý týden) nebo formou workshopů či dilen, které trvají 3 dny až měsíc a půl. Probíhají v češtině a také v angličtině pokud to vyžadují okolnosti (výměna Erasmus nebo přitomnost cizího studenta nebo hosujícího pedagoga)

Jednotlivé pedagogické projekty jsou koncipovány a realizovány v rámci divadelní fakulty ve spolupráci se studenty a pedagogy jiných ateliérů (napřikl. scénografie, divadelního manažerství, režie a dramaturgie, audiovizuální tvorby a divadla...) a příležitostně i s ateliéry z jiných uměleckých škol (např animovaná tvorba, vizuální komunikace atd.) Část projektů je realizována na rezidenčních pobytech mimo Brno.

V mnoha projektech dochází k setkání studentů s českými i zahraničními profesionálími tvůrci (Daniel Gulko, Karine Ponties, Heinzi Lorenzen, Jaro Viňarský, Iona Mona Popovici, Irina Andreeva, Aleš Janák, Gilles Defacque, Guillaume Fromentin, David Monceau, Petr Váša...)

Výstupy výuky i projektů jsou prezentovány v rámci fakulty či v tématicky spřízněných divadlech a na festivalech v Česku (Encounter/Setkání v Brně, Divadelní svět Brno, ZlomVaz v Praze, Alfred ve dvoře a divadlo Ponec v Praze – Malá invetura, Česká Taneční Platforma, Divadlo 29 v Pardubicích, DIOD v Jihlavě atd.).

Mezi druhým a třetím rokem cyklu je přizván významný zahraniční umělec. Ten společně se studenty vytváří dílo, které vzniká v profesionálních podmínkách a jsou na něj kladeny profesionální nároky:


2009-2010 Ioana Mona Popovici / 2011-2012 Irina Andreeva, Aleš Janák -Teatr Novogo Fronta- / 2010-2012 Karine Ponties, Guillaume Fromentin, David Monceau / 2015 Jaro Viňarsky / 2013-2015 Daniel Gulko.


Toto dílo je následně představováno v průběhu i po ukončení studijního cyklu na mezinárodních festivalech.

Profil absolventa

Znalosti:

Studenti získají široké teoretické znalosti týkající se problematiky jejich oboru. Seznámí se tvůrci a hlavními díly v oblasti fyzického divadla, moderního a současného tance, klaunského umění a moderní umění mimu, současného cirkusu, alternativního divadla a divadla masek od commedia dell‘arte k současné tvorbě. V rámci jejich diplomové práce si prohloubí znalost v jedné z těchto oblastí.

Součástí studia je také obeznámení s českými i světovými divadelními dějinami a tradicemi. Studenti jsou schopni tyto znalosti osobně reflektovat a uvádět je do historického kontextu.

Studium dále směřuje k vytvoření povědomí o kořenech evropské kultury a jejích zakladních děl a konceptů a rozvíjí také vhled do problematiky kulturních tradic a jejich přetrvávání a proměn.

Studenti se seznámí s tradiční dramaturgií i její postmoderní interpretací a transformací.

Jsou vedeni ke schopnosti provádět bádání v cizím jazyce a absolvovat praktické workshopy v angličtině.

Získají přehled o technických a výrazových možnostech jednotlivých multimédií a o historii jejich využití ve scénické tvorbě.


Dovedenosti:

Studenti si osvojí široké tvůrčí i interpretační dovednosti v oblasti fyzického divadla a příbuzných oblastech alternativní scénické tvorby.

Jsou schopni velmi přesně analyzovat a pojmenovávat pohybovou tvorba z hlediska slovníku, kompozice a dramaturgie a jsou seznámeni s procesem tvorby vlastního rukopisu.

Dokáží reflektovat svou tvůrčí práci, analyzovat a zdůvodňovat své umělecké volby a jejich vztah k základním etapám a hlavním elementům tvorby.

Naučí se základní dramatické struktuře a dovedou ji aplikovat při stavbě scénických představení. Osvojí si péči o elementární diváckou srozumitelnost (i v případě abstraktních představení) a temporytmickou stavbu a budou schopni během tvůrčího procesu uvažovat na úrovni syntézy výrazových prostředků.

Naučí se rozcvičkové metody a jsou schopni si vytvářet vlastní metody podle typu umělecké práce, ať už se skupinou, nebo sólově.

Jsou schopni vést pohybový workshop, vykonávat uměleckou činnost a uplatňovat autorský rukopis.

Ve své tvorbě dovedou využít multimédia a s dramaturgickým a estetickým citem je organicky začlenit do svých děl a provázat s pohybovou složkou coby hlavním výrazovým prostředkem.


Způsobilosti:

Studenti získají velmi efektivní a komplexní kompetence a způsobilost v oblasti divadelní tvorby z hlediska kompozice, struktury, dramaturgie a provedení.

Během studia si studenti vytvářejí zárodky vlastního uměleckého rukopisu a porozumí etapám tvůrčí práce.

Jsou způsobilí erudovaně spolupracovat s umělci z jiných oborů (light design, jevištní technonologie, film, výtvarníci, scénografové atd.) a komunikovat s produkcemi a vedeními divadel či festivalů.

Při práci pod vedením jiných umělců (režisérů, choreografů či jiných autorů) jsou schopni samostatně pracovat a osvojit si umělecký a filosofický záměr vedoucích tvůrců.

Studenti nabudou také základní schopnosti v oblasti produkce uměleckého a divadelního projektu.

Díky předmětům Fyzické divadlo, Moderní tanec, Kontaktní improvizace, Akrobacie a Jóga získají velmi hluboké znalosti a způsobilosti v oblasti scénického pohybu. Během tří let jsou vedeni k prohloubení způsobilostí v jedné ze jmenovaných oblastí.

Dále se naučí zpívat a mluvit na scéně a získají základní virtuozitu v těchto oblastech.

Historie školy

Na počátku vývoje akademií byla platónská akademie, kterou založil kolem roku 387 př. Kr. Platón jako filozofickou školu. Tato akademie sehrála veledůležitou roli ve vývoji starověké filozofie a vědy a do značné míry určila identitu západní civilizace. V 15. a 16. století byly jako akademie v Evropě označovány mnohé vědecké společnosti a v 17. století se akademiemi stávají zejména ve Francii orgány vědeckého bádání.


Od konce 18. století a ve století 19. jsou názvem akademie označovány také umělecké školy a umělecké instituce, které se staly centrem zkoumání a bádání v uměleckých oborech.


Založení Janáčkovy akademie múzických umění v Brně bylo inspirováno osobností Leoše Janáčka - skladatele, který většinu svého plodného období prožil v Brně. Právě tento významný skladatel se kdysi pokoušel ustavit hudební akademii v metropoli Moravy. Jeho snažení bylo částečně naplněno založením varhanní školy, která se stala posléze odrazovým můstkem k ustavení konzervatoře v Brně. V předválečném období představovaly konzervatoře a mistrovské kurzy ty nejkvalitnější umělecké vzdělávací instituce. Až po roce 1945 byla ustavena první vysoká umělecká škola - Akademie múzických umění v Praze. Potřebu takovéto vzdělávací instituce shledalo i druhé nejvýznamnější kulturně-historické centrum České republiky - Brno.


Janáčkova akademie múzických umění se sídlem v Brně byla tak založena 12. září 1947.


Dnes studuje na dvou fakultách Janáčkovy akademie úhrnem cca 700 posluchačů, kteří se připravují na svou budoucí uměleckou profesi.

TOPlist