Financování tanečního umění

 

Každý umělec i umělkyně jistě sní o tom, že jejich talent přinese automaticky ekvivalentní finanční ohodnocení. Realita je však trochu jiná. Pokud se nestaneš zaměstnancem, který má plat určený od svého zaměstnavatele, budeš se muset jakožto nezávislý umělec*umělkyně alespoň trochu zorientovat v problematice získávání financí (anebo se obklopit lidmi, kteří to pro tebe udělají).

Příprava a realizace tvých uměleckých aktivit tě bude stát řadu výdajů (hodin práce, finančních nákladů na kostýmy, rekvizity, pronájem sálu atd.). V ideálním případě by všechny tyto výdaje byly pokryty z příjmů z tvých uměleckých aktivit (například příjmy z prodaných vstupenek na představení), v reálném uměleckém provozu se však toto stává opravdu výjimečně.

Proto většina nezávislého umělectva využívá a kombinuje různé zdroje financování.

Typy zdrojů financí pro umělecké projekty:

  • vlastní – zisk z projektu nebo činnosti – prodej vstupenek, smlouva o reklamě, členské příspěvky atd.,
  • soukromé – sponzoři, dary, veřejné sbírky, crowdfunding,
  • veřejné – z rozpočtů EU, státu, krajů či obcí, nadačních fondů a dotačních programů velkých korporací.

 

1. Vlastní zdroje

To jsou všechny ty, které jsou tvé a které jsi ochotný do projektu vložit. Obecně ale nedoporučujeme investovat kapesné nebo obsah prasátka. Ideální je počítat s takovými zdroji, které dokáže projekt sám generovat. Co vše to může být? Pokud chceme počítat pouze finanční příjem, tak například:

  • vstupné (na představení, diskuzi, doprovodný program, křest, seminář, včetně náhodných mincí hozených do klobouku),
  • účastnický/registrační poplatek (za workshop, registraci na lekci, do webového rozhraní, zhlédnutí online obsahu apod.),
  • merch neboli prodej dárkových a upomínkových předmětů (od fotografií přes placky, tašky nebo mikiny),
  • objednávky a platby od partnerů za služby (honorář za vystoupení na akci, pronájem našeho majetku nebo prostoru apod.).

Mezi vlastní zdroje ale v tom nejširším slova smyslu řadíme kromě financí i jiné hmotné zdroje nebo např. lidské zdroje – je dobré si uvědomit, na co všechno potřebuji získat peníze a co možná už dávno mám (např. zdarma prostor ke zkoušení nebo hraní, rekvizity, kostýmy apod.)

2. Soukromé zdroje

Jedná se zjednodušeně o všechny zdroje, které nejsou veřejné neboli státem spravované. Jde tedy o získávání finančních prostředků ze soukromých, tedy neveřejných zdrojů, od jednotlivců, komunit a firem. To nazýváme negrantovým fundraisingem. Ve sféře negrantového fundraisingu je velmi důležité myslet také na možnosti nefinančního krytí projektu (smlouvy o barteru, dobrovolnictví, věcné dary). Pro nalezení a oslovení soukromých dárců je obvykle třeba vyvinout kromě uměleckého působení značnou fundraisingovou aktivitu.

O negrantovém fundraisingu jsou další kapitoly.

3. Veřejné zdroje

V ČR největší podíl na financování tanečního umění (stále ještě) představují prostředky ze státního rozpočtu. Grantovým fundraisingem nazýváme právě tento kolotoč, kde se umělectvo uchází o různé granty a dotace, které jsou vyhlašovány ministerstvy, jimi zřizovanými organizacemi, kraji či městy.

TOPlist