Jak dobře napsat grant

  • Co potřebuji, než se pustím do žádosti:

1. Grantová výzva – přečíst si, proč je soutěž vyhlášena, kdo může žádat a na co, kdy a kde, jaké jsou podmínky, formuláře a přílohy a kdy je deadline

Podle toho můžeš odhadnout, jestli to zvládneš. Je dobré včas vědět, že před podáním žádosti neleží žádná překážka, případně odhadnout čas na její překonání. 

Seženeš potřebné výpisy, výroční zprávy a potvrzení o právnické osobě? Nebo můžeš žádat jako fyzická osoba? Jsou nutná doporučení a recenze? Není podmínkou předchozí několikaletá činnost? Musíš mít pro poslání zřízenu datovku, identitu nebo PC, kde lze bez problému vyplnit ZFO formulář (který se nepřátelí s Macintoshi)? Nebo bude nutný podpis jednatele a fyzické doručení žádosti na podatelnu?

Taky je užitečné dobře „poznat nepřítele a bitevní pole“. Proč dává ten konkrétní úřad peníze, komu dal minule a kolik lidí asi žádá? Existují oblíbené nadace, které jsou velmi blahosklonné a dávají grant většině dobrých projektů, ale pouze třeba 5 000 – 10 000 Kč. Existují programy, které rovnou napíšou, že na jeden zahraniční výjezd dají fyzické osobě do 30 000 Kč. Ze zveřejněných minulých výsledků lze vyčíst, „jak velké ryby“ v rybníce plavou, zda se o dotaci ucházejí i podobné projekty jako ten tvůj. Často najdeš i jména hodnotitelů nebo složení komise, někdy dokonce slovní vyjádření k výsledkům. 

Vědět, kam se hlásíš, je jako připravit se na pracovní pohovor. Taky nejdeš žádat o práci tlumočníka s výpisem receptů, které umíš uvařit. Granty přejí připraveným

2. Plán projektu – vím kdy, co a s kým chci realizovat 

Tyto informace budou členové komisí hledat. O co se jedná a proč by na to měli být vynaloženy veřejné peníze – bude to opravdu skvělé a jak to nám všem prospěje? Jak přesně si to máme představit? Jak bys to popsal dítěti sousedky nebo své babičce? Pokud nemáš jasno a myšlenka teprve vzniká, budeš potřebovat čas navíc si to ujasnit. Zapomeň na vágní formulace, jsou podezřelé. Jdi přímo na dřeň a jasně řekni, co to bude. 

Představ si, že v textu prodáváš své oblíbené boty. Pokud napíšeš, že jsou pohodlné a krásné, cenově dostupné a trendy, je to fajn… ALE když zapomeneš říct, jestli mluvíš o teniskách nebo lodičkách, modrých nebo zlatých a neuvedeš výrobce, značku nebo rok, potenciální zákazníci se radši nechají přesvědčit někým, kdo jasně řekne, co nabízí. 

Při teprve plánovaných projektech se těžko dívá umělcům do hlavy a nesnadno se odhaduje kvalita záměru.
Jediné, jak může komise posoudit kvalitu, je

  • připravenost konceptu
  • kvalitní a zkušený tým (nezapomeň vyzdvihnout jména celého týmu)
  • jedinečná myšlenka
  • silný potenciál (promyšlená cílová skupina, dohodnutá partnerství apod.) 

Prvožadatelům doporučujeme nechat si alespoň měsíc, během kterého dávají dohromady potřebné přílohy a cizelují myšlenky. Zkušení bardi dokáží sepsat dobrý grant i za týden. Méně času si na to nechávají jen zoufalí a odvážní střelci, kteří to prostě zkusí, aniž by jim na výsledku tolik záleželo, nebo ti, kdo mají skvěle připravený projekt v šuplíku a zrovna zabrousí na zajímavou výzvu. 

 

3. Znám záměr a smysl projektu – vím proč

A znám ho tak dobře, že o něm dokážu přesvědčit kohokoli. Na každou odpověď se vždy zeptej sám sebe znova „proč“. Právě tyto argumenty jsou zásadní a pomáhají v přesvědčivosti výzvy. Například: 

Bude to taneční kvartet? (a proč kvartet?) Na hudbu J. S. Bacha? (a proč Bacha?) V místní sokolovně? (a proč tam?) Na téma zemětřesení? (a proč?) S prvky akrobacie? (proč?) V létě? (a proč v létě?) Pro děti? (proč pro děti?) 

Zní to složitě, ale pokud na některou z otázek neumíš odpovědět proč, je slabá a ztrácí pomyslné body. Stačí, aby jeden z devíti komisařů nebyl úplně přesvědčen, že je to dobrý a promyšlený nápad, a v soutěži tě přeskočí někdo, kdo je přesvědčit dokáže. 

Znovu si připomeň: neúspěch v grantové soutěži neznamená, že tvůj projekt není dobrý, ale že někdo jiný podal lepší. Je to jako na konkurzu – můžeš otočit stejný počet piruet, ale porotu zaujme někdo, kdo k tomu přidá úsměv a sebevědomí.

 

  • Co si finálně pohlídat, než žádost odevzdám:

4. Formální náležitosti, deadline, odevzdání, přílohy
Je k pláči, kolik žádostí musí být vyřazeno pro formální nedostatky. Jsi-li prvožadatel, neváhej požádat o konzultaci příslušného úředníka. Ujisti se, že podmínkám dobře rozumíš. Ukaž své podklady a požádej o kontrolu. Je zde reálná šance, že vás ochotný úředník v případě s předstihem zaslaných podkladů upozorní na případný nedostatek. 

5. Kvalitní text
Pokud nejsi psavec, dej žádost na kontrolu někomu blízkému, investuj do korektury. Každá vada na kráse nahrává soupeřům. Dej ji přečíst kolegům nebo přátelům, zda tvému záměru rozumí a chápou, co to bude. Nech je se ptát a odpovědi na otázky do textu ještě dopiš. Při posuzování žádosti se tě nikdo nebude moct zeptat. Co ze žádosti nevyplyne, jako by nebylo.

6. Upřímnost
Zapomeň na klišé, prázdné poetické fráze a superlativy. Žádost čtou reální lidé, které chceš přesvědčit. Hledají mezi žadateli ty, ve které vloží důvěru, že získanou dotaci využijí dobře. Nerozdávají vlastní peníze, nemají z toho vlastní užitek, nepotřebují podlézat ani přemlouvat. Četli už mnoho a mnoho žádostí. Chtějí znát fakta, plány, nápady, myšlenky, argumenty. Posuzují podle nich.

7. Osobitost
Piš za sebe. Za svůj tým, za svůj projekt. Ti, kdo žádost posuzují, se v oboru pohybují. Dost možná tě znají, i tvou předchozí práci. Pokud ne, představ se jim a udělej svou práci dostupnou. Aktualizuj webovky, přilož link na video, uveď kontext, ve kterém tvoříš. Ptej se sám sebe, zda tě mohli poznat, zda jsi je pozval na minulou premiéru, jestli četli recenze. Věř, že jiní žadatelé jim to poznání třeba takto usnadní. Tak z nich nedělej detektivy a napiš jasně, kdo jsi a proč zrovna ty bys měl tu dotaci dostat. Možná, že je konkrétně tento projekt neosloví tolik, jako jiné, ale tvé jméno, práce a způsob uvažování jim uvízne v hlavě. Budou tebe a tvou práci zvědavě sledovat. A při příští příležitosti už to bude, jako byste se znali. 

TOPlist