Negrantový fundraising

Negrantový fundraising znamená, že pro realizaci (umělecké) práce získáváme finanční prostředky ze soukromých zdrojů, od jednotlivců, komunit a firem. 

Je důležité myslet také na možnosti nefinančního krytí projektu, například:

smlouvy o barteru (výměna služby za jinou službu),

dobrovolnictví (například studenti v rolích uvaděčů s bonusem zhlédnutí představení),

věcné dary (například květiny pro premiéru od sponzora).

Právě otevřenost přijmout i jinou než finanční pomoc mnohdy vybuduje pevné základy důvěry, o kterou je možné se v budoucnu opřít.

Chceme-li tedy někoho přesvědčit, aby nám dobrovolně dal finance či jiné zdroje pro naši práci, existují osvědčené zásady a postupy negrantového fundraisingu. Stručně shrnuto je potřeba:

vybudovat důvěru v projekt (mít ho dobře připraven),

přesvědčit dárce a odhadnout jeho motivaci darovat (nabídnout dobrý pocit, spolupráci, reklamu, VIP vstup apod.),

pečovat a udržet si dárce (nezklamat vloženou důvěru a poskytnout další možnosti spolupráce).

 

Kdo je kdo

Při získávání financí ze soukromých zdrojů se setkáš s pojmy jako mecenáš, sponzor a dárce. 

O podpoře mecenáše dost možná sní každý umělec*umělkyně, neboť se jedná o dostatečně movitého člověka, který nezištně podporuje umění. Poskytuje tedy významné finance těm, jejichž práce ho zaujala. (Můžeš se také setkat s pojmem filantrop, který je významově blízký, nezaměřuje se však pouze umění, ale i na další oblasti lidské činnosti.) 

Mnohem obvyklejší praxe je však oslovit více drobných dárců, kteří chtějí pomoci pro svůj dobrý pocit, víru v projekt nebo důvěru v umělcovo konání. Dárce je ten, kdo nám věnuje dar, aniž by jej podmínil nějakou protihodnotou (protislužbou). Zda se jedná o dar nebo ne určuje darovací smlouva, která podléhá občanskému zákoníku, ustanovení o darování. 

Dárcem naopak není ten, kdo nějaké protiplnění očekává a vyžaduje. Jedná se o sponzora, partnera či investora, který podmiňuje svůj příspěvek konkrétním užitím, většinou za účelem reklamy a propagace (např. věnuje hráčům dresy, ale podmínkou je jasně viditelné logo nejen na dresech, ale na všech propagačních materiálech klubu). Tyto podmínky určuje sponzorská smlouva. 

Obdobou jsou různé smlouvy o spolupráci, například ohledně výměny služeb různých organizací. Příkladem je třeba mediální partnerství – médium poskytuje své služby zdarma nebo se slevou oplátkou za svou propagaci v projektu. 

 

Co je to dar?

Finanční dar může organizace žádat buď na konkrétní projekt nebo svou činnost obecně. Finanční dar si dárce může odečíst ze základu daně. Může být poskytnut v hotovosti, převodem, platební bránou nebo dárcovskou DMS. 

Materiální dar je mnohdy volbou pro jedince (například oblečení po dětech nemocnicím nebo dětským domovům), ale i pro organizace, které mají zbytkové zboží – je pro ně snadné darovat třeba rekvizity pro představení, nábytek pro scénografii, květiny na výzdobu nebo dort… Nejběžnějším příkladem jsou dary do tomboly nebo propagační materiály do soutěží. 

Darování služeb je často opomíjenou položkou, kterou pro náš projekt dělají mnohdy i ti nejbližší. Může se jednat o pronájem zkušebny, zapůjčení rekvizit nebo dodávky, tisk plakátů zdarma, příprava rautu, rozvoz hostů. Ve hře je nejen ochota dárce, ale mnohdy také náklady s darem spojené. 

Součástí služeb je mnohdy i darování know-how – například právní poradenství, které nám příbuzný poskytne zdarma, grafický návrh plakátu, webové stránky, konzultace grantové žádosti, pomoc s účetnictvím. Pokud bychom převedli tyto služby na peníze, které bychom za jejich zajištění museli vynaložit při komerčních cenách, mnohdy se dostaneme k závratným částkám. Je dobré si uvědomit, co vše pro nás lidé okolo dělají a nezapomenout jim za to poděkovat. 

Lidské zdroje jsou podobnou formou daru. Dobrovolnictví je zvláště v kultuře lákavou formu daru – organizaci přináší ruce a nohy navíc, ochotné zdarma pracovat, dobrovolníkům zážitek a možnost „být při tom“. Právě z těchto nadšenců se často líhnou vaši budoucí kolegové a partneři, v mnoha případech i pozdější dárci, je dobré na ně tedy také nezapomínat. 

TOPlist