Jak začlenit negrantový fundraising do chodu organizace
Přestože je fundraising mnohdy jednou z prvních otázek, kterou se vznikající organizace nebo projekt zabývá, je také jednou z prvních, na kterou se začne zapomínat, jakmile je vyřešen problém základního kapitálu. Přitom je pro udržitelnost řady neziskových organizací klíčový.
Teď už víme, že pro úspěšný fundraising jsou zásadní:
• navozování a udržování lidských vztahů,
• důvěra,
• vstřícnost,
• pozitivní přístup,
• jasná vize a poslání,
• transparentnost,
• otevřenost ke spolupráci,
• kontinuita.
Stačí tedy, aby tyto složky podprahově prostoupily i ostatní úrovně komunikace organizace.
Personální
Vaši kolegové*kolegyně či zaměstnanci*zaměstnankyně jsou vlastně prvotními dárci/věřiteli vaší neziskovky. Věří ve vaše poslání, hodnoty, směřování; věnují vám svůj čas a energii, know-how, lidské zdroje a mnohdy i řadu služeb nad rámec výplaty. Důvěřují vám, podílejí se na úspěchu organizace, plánují s vámi budoucnost.
Ujistěte se, že máte stabilní základnu:
• Znají všichni zaměstnanci a spolupracovníci poslání vaší organizace?
• Sdílejí opravdu stejné hodnoty a priority?
• Vědí, jak si stojí vaše organizace finančně? Jak hospodaří se získanými prostředky?
• Víte vy, jaký je důvod jejich přítomnosti?
• Jaký pro ně má práce přínos?
• Jaké benefity by ocenili?
Ujistěte se, že všichni rozumí potřebě fundraisingu:
• Vědí všichni, jakou fundraisingovou strategii organizace zaujímá?
• Tuší, kolik potřebujeme a na co by se dary mohly využít?
• Mají nápad, jak se zapojit?
• Znají významné donory, dokáží s nimi prohodit pár slov na benefičních akcích?
Kdo z organizace by se měl věnovat fundraisingu nejaktivněji?
Nejlépe ti, kdo:
• Znají její poslání a ztotožňují se s ním.
• Jsou nadšení – hoří tak, že dokáží zapálit i jiné.
• Jsou společenští a dokáží vzbudit důvěru.
• Rozumí potřebě daru.
• Znají prostředí, v němž organizace působí.
Určitě ne ti, kdo:
• Byli najati primárně pro účely fundraisingu.
• Jsou v organizaci nejnovější.
• Jsou frustrovaní nebo je jim stydno žádat o dar.
PR, branding, marketing
U neziskových organizací jde fundraising ruku v ruce s jakoukoli komunikací vně organizace. Právě viditelnost, transparentnost poslání a vizí, to jsou první kroky úspěšného fundraisingu. Schopnost vysvětlit v několika větách smysl a přínos vaší činnosti, přenést na někoho dalšího vaše nadšení, to jsou odrazové můstky pro oslovování dárců.
Fundraiseři musí hlídat PR oddělení, aby:
• I při konkrétních kampaních byl zachován jednotný brand.
• Propisovaly se do něj hlavní hodnoty organizace.
• Byly dodržovány reklamní sliby, etika a tím i důvěryhodnost společnosti.
• Fundraisingová kampaň ctila zásady vnější komunikace a naopak, aby marketing podporoval přímo i podprahově marketingovou strategii.
• Data získaná z marketingu bylo možné využít i pro fundraisingové účely firmy.
• Propagační materiály mohly sloužit také jako zajímavé benefity nebo pozornosti pro případné dárce.
Ekonomické a účetní
Účetní adaptabilita organizace na přijímání darů je podmínkou pro úspěšný fundraising. Mnoho dárců odrazuje od daru jen nechuť ke složitým administrativním procesům. Čím menší flexibilitu organizace vykazuje, tím hůře se fundraisuje.
Je vaše organizace připravená na fundraising?
• Dokáže udržovat transparentní přehled o vynaložených prostředcích pro všechny členy týmu i směrem veřejnosti?
• Umí dlouhodobě plánovat investice do fundraisingových aktivit (vyčlenit prostředky na náklady)?
• Umí vytvářet a nabízet zajímavé darovací smlouvy? Smlouvy s dobrovolníky?
• Umí jasně vysvětlit a motivovat k odpočtu daru ze základu daně?
• Umí přijímat finanční dary v hotovosti, převodem, platební bránou či DMS?
• Umí přijmout dar v cizí měně?
• Umí vyúčtovat případné benefity pro dárce? Slevy, VIP vstupenky, květiny? Pracovní oběd s donorem?
Chcete se o negrantovém fundraisingu v tanci dozvědět více od mezinárodní odborníka? Zde je záznam přednášky Davida Dixona (v angličtině). www.youtube.com/watch