Realizační tým
Maškaráda
Hudba: A. Chačaturjan
Libreto, režie a choreografie: Kateřina Dedková-Franková
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek
As. choreografie: Vjačeslav Ivanov
Hudební nastudování: Elena Nagyová
Čarodějná láska
Hudba: M. de Falla
Libreto, režie a choreografie: Kateřina Dedková-Franková
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek
As. choreografie: Vjačeslav Ivanov
Hudební nastudování: Elena Nagyová
Špásování
Hudba: W.A. Mozart
Režie a choreografie: Pavel Šmok
Libreto: Vladimír Vašut, Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedková-Franková
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek
As. choreografie: Vjačeslav Ivanov
Hudební nastudování: Elena Nagyová
Anotace
Autorka baletního večera Kateřina Dedková Franková k inscenaci říká: „Všechny tři choreografie spojuje téma lásky. Chtěla bych ukázat tři její tváře: dramatickou, vášnivou a hravou.“
Tři symfonie, houslový, violoncellový a zejména klavírní koncert tvoří základ díla arménského skladatele Arama Iljiče Chačaturjana. Vedle světoznámých grandbaletů Gajané a Spartakus zkomponoval scénickou hudbu k Lermontovovu dramatu Maškaráda z r. 1941, kterou po dvou letech upravil na symfonickou suitu. Suita se stala inspirací pro choreografku Kateřinu Dedkovou-Frankovou.
Příběh lásky a vášně Čarodějná láska bylo napsáno pro slavnou španělskou tanečnici flamenga Pastoru Imperio (1894-1961) a poprvé uvedeno v roce 1915 v divadle Teatro de Lara v Madridu. Děj, situovaný do typicky andaluské cikánské čtvrti, čerpá z kouzel a pověr cikánského andaluského folkloru. Hlavní hrdinkou je cikánka Candelas, které se zjevuje duch mrtvého milence a staví se mezi ni a nového nápadníka Carmela. Nejproslulejší z celé partitury je obřadní tanec ohně, patřící při tanečních galapředstaveních k nejoblíbenějším sólovým číslům. Čarodějná láska dosáhla světové proslulosti a značného rozšíření prostřednictvím flamengové verze „Fuego“ od Antonia Gadese, která byla zfilmována Carlosem Saurou.
Ve Šmokově zpracování je Mozartovo Špásování (Hudební žert) humornou hříčkou nezastírající inspiraci rokokem, plným milostného laškování. Inscenace dává tanečníkům příležitost se uvolnit „zašpásovat si“ mezi sebou, s divákem a nakonec i s hudbou.
Recenze
www.tanecniaktuality.cz/cela-recenze/a/ridka-sit-pohybovych-napadu/