Pražský komorní balet
Rok založení: 1975www.prazskykomornibalet.cz
www.facebook.com/prazskykomornibalet/
twitter.com/BalletPrague
www.instagram.com/prague_chamber_ballet/
www.youtube.com/PrazskyKomorniBalet/
Středočeský kraj
Kontaktní osoba
Ladislava JandováZahraniční spolupráce, Jiná
+420 602 715 782
jandova@ balet-praha.cz
Členové souboru
Sólisté: Linda Svidró, Tereza Hloušková, Bára Mullerová, Lenka Šustová Hrabovská, Oldřiška Neumannová, Viktor Svidró, Aleš Krátký, Dalibor Lekeš, Nikita Korotkov, Albert Kaše, František Rezek
Stálí hosté: Ondřej Vinklát, Julie de Meulemeester
Stážisté: Eliška Bílková, Natálie Glembová, Barbora Travinská, Vendula Kuželová, Tereza Logojdová, Evgeniia Efimova, Nicole Popelková, Lukáš Faul, Alfréd Kubec
Styl
Balet, Současný tanecHistorie souboru
Pražský komorní balet je největší český nezávislý profesionální taneční soubor. Počátky sahají do roku 1964, kdy Luboš Ogoun, Pavel Šmok a Vladimír Vašut zakládají původní Studio Balet Praha. Na ideu Baletu Praha navazuje choreograf Pavel Šmok v roce 1975 a zakládá Pražský komorní balet. Vznik tohoto souboru znamenal velký zlom ve vývoji tehdy ještě československého baletu. Na repertoáru byly zejména choreografie Pavla Šmoka, zároveň však hostujících českých i zahraničních choreografů (J.Kylián, Ch.Bruce, P.Zuska, L.Vaculík, R.North, P.Delacroix, P.de Ruiter, J.Hackman, a další). Za více než půl století úspěšné činnosti a umělecké tvorby soubor prošel cílevědomým a úspěšným vývojem, stal se významným reprezentantem tanečního umění České republiky a hlavního města Prahy v zahraničí (Izrael, Libanon, Indie, Čína, Austrálie, Kuba, Taiwan, Německo, Lucembursko, Thajsko, Gruzie, Bosna a Hercegovina, Jižní Korea, Polsko, Mexiko) a získal řadu významných ocenění.
Tvář Pražského komorního baletu v tuto chvíli reprezentuje osm stálých tanečníků a sedm stážistů, kteří zvládají rozsáhlý pohybový rejstřík od technik vycházejících z klasického tance až po tanec současný, vlastní technický tým a management. Uměleckou vedoucí Pražského komorního baletu je Linda Svidró, která pokračuje v tradici inovativního a progresivního souboru s českým a mezinárodním repertoárem s jasným zřetelem na uchování původní tvorby Pavla Šmoka ve spolupráci s dlouholetou sólistkou a pedagožkou Kateřinou Dedkovou-Frankovou a baletním mistrem Igorem Vejsadou. Spolupracovali jsme s mnoha známými jmény choreografické scény (Lukáš Timulák, Jiří Pokorný, Mário Radačovský, Marek Svobodník, Ondřej Vinklát, Tomáš Rychetský, Hana Polanská Turečková), rezidenčním choreografem souboru je Petr Zuska, bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla a tvůrce evropského formátu. Pro Pražský komorní balet vytvořil Petr Zuska před rokem kritiky ceněné a divácky velmi úspěšné představení Kytice, za ztvárnění hlavní role v této inscenaci získal pak na podzim 2019 sólista souboru Dominik Vodička Cenu Thálie za nejlepší mužský výkon v kategorii tanec a pohybové divadlo, a Petr Zuska cenu za nejlepší choreografii celostátní přehlídky Balet 2019.
Ocenění
2020 širší nominace na „Cenu Thálie“ pro Terezu Hlouškovou za nejlepší ženský výkon v kategorii Tanec a pohybové divadlo (sólo v choreografii Petra Zusky Fo(u)r One)
2019 „Cena za nejlepší choreografii“ Petru Zuskovi za dílo Kytice Pražského komorního baletu (soutěžní přehlídka současné taneční tvorby BALET 2019)
2019 „Čestné uznání za původní hudbu“ k baletu Kytice Ondřeji Brouskovi (soutěžní přehlídka současné taneční tvorby BALET 2019)
2019 „Čestné uznání za výtvarné řešení“ Janu Duškovi za scénu k inscenaci Kytice (soutěžní přehlídka současné taneční tvorby BALET 2019)
2019 „Cena Thálie“ pro Dominika Vodičku za nejlepší mužský výkon v kategorii Tanec a pohybové divadlo (role Muže v inscenaci Petra Zusky Kytice)
2019 širší nominace na „Cenu Thálie“ pro Lindu Svidró za nejlepší ženský výkon v kategorii Tanec a pohybové divadlo (role Života v inscenaci Petra Zusky Kytice)
2018 „Cena odborné poroty“ za nejlepší taneční vystoupení s choreografií „Prolínání“ v rámci Mezinárodního tanečního festivalu v Cheongju (Jižní Korea)
2017 „Čestné uznání“ za taneční vystoupení za choreografii „Mysterium času“ v rámci Mezinárodního tanečního festivalu v Busanu (Jižní Korea)
2017 „Cena diváka“ za nejlepší taneční vystoupení „Metamorphic“ v rámci Mezinárodního tanečního festivalu Incheon v Soulu (Jižní Korea)
2016 „Čestné uznání“ za taneční vystoupení za choreografii „This is not a kiss!“ v rámci 5. ročníku festivalu Warsaw Dance Days
2016 „Cena diváka“ za nejlepší taneční vystoupení „Metafory tance“ v rámci Festivalu Zvolenské hry zámecké
2014 Čestné uznání za taneční vystoupení za choreografie Mono No Aware a Podmínka zániku v rámci kulturního festivalu k 483. výročí města Querétaro (Mexiko)
2013 Cena Snowflake (Sněhová vločka) za nejlepší taneční vystoupení za choreografii Mono No Aware v rámci 29. ročníku Mezinárodního festivalu Sarajevo Winter (Bosna a Hercegovina)
2012 Nominace choreografie Mono No Aware na choreografickou soutěž „no ballet“ v Ludwigshafenu
Inscenace souboru
Premiéra: 22.11.2020
Choreograf: Petr Zuska
Realizační tým
Choreografie: Marek Svobodník
Hudba: Jaroslav Ježek a Bedřich Nikodém
Hudební koláž: Marek Svobodník
Asistent choreografie: Igor Vejsada
Kostýmy: Pavel Knolle a Marek Svobodník
Scéna: Petr Siedlaczek
Světelný design: Karel „Karlos“ Šimek
Tančí: 5 tanečníků – sólistů Pražského komorního baletu
Délka: 20 minut
Anotace
Inspirací, jak přistoupit ke koncertu h moll pro violoncello a orchestr Antonína Dvořáka, se mi stal jednak skladatel sám, respektive jeho vztah k Josefíně Kounicové – lásce z mládí, jejíž nemocí a smrtí je toto dílo hluboce ovlivněno.
Druhým a zásadním „želízkem v ohni“ se mi pak stala další žena. Fenomenální britská cellistka Jacqueline du Pré, jejíž interpretaci jsem si vybral, a to nejen z čistě muzikálního hlediska. Strmá kariéra ji začala opouštět už v pětadvaceti letech, kdy přestávala cítit prsty na rukou. S roztroušenou sklerózou a připoutána na vozík posléze velice předčasně zemřela…
Violoncello považuji za hudební nástroj, který je schopen „mluvit“. A pokud dojde k zázračnému propojení génia-skladatele s kongeniálním interpretem, jsou jeho „slova“ o to jasnější a naléhavější. To je případ dvojice Dvořák–du Pré. V čase a prostoru se sice minuli, ale setkávají se nadále někde v mnohem podstatnější dimenzi…
Premiéra je věnována „Jackie“ k jejím nedožitým 75. narozeninám.
Petr Zuska
Premiéra: 22.11.2020
Choreograf: Marek Svobodník
Realizační tým
Choreografie: Tom Rychetský
Hudba: Leoš Janáček, Klavírní sonáta I.X. 1905″Z ulice“;
Scéna: Milan Cais
Kostýmy: Roman Šolc
Světelný design: Daniel Tesař
Asistent choreografie: Linda Svidró
Obnovená premiéra: 22.10.2017 v Praze
Tančí: 4 sólisté Pražského komorního baletu
Délka: 17 minut
Anotace
Černá groteska s detektivní zápletkou, volně na motivy příběhu Agathy Christie. Na jemnou hudbu Sukovy Serenády Es dur se odehrává hořký příběh jedné zámožné rodiny, v níž nečekaně skoná její nejstarší člen. Vše by bylo „v pořádku“, pokud by se nejednalo o vraždu. Příběh je zároveň satirickým skečem rodinných sporů, ve kterých smutek nad zesnulým rychle střídá vzájemná zášť, podezření, a především pak touha po dědictví.
Premiéra: 27.10.2019
Choreograf: Petr Zuska
Realizační tým
Choreografie: Jiří Pokorný
Hudba: Nils Frahm, Davidson Jaconello (nová kompozice)
Návrh kostýmů: Joke Visser, Jiří Pokorný
Návrh scénografie: Jiří Pokorný, Pavla Beranová
Světelný design: Pavla Beranová
Světová premiéra: 29.04.2018, Divadlo na Vinohradech v Praze
Délka: 30 minut
Tančí: 7 tanečníků Pražského komorního baletu
Anotace
Malá hříčka v anglickém názvu evokuje dva základní významy: ‚čtyři´ a zároveň ‚pro jednu´. Jedná se o čtyři písně ze čtyř různých koutů světa, do značné míry reprezentující esence čtyř hlavních, starých, ale dosud existujících a živoucích kultur lidstva, to vše v postavě jedné ženy. Ač to možná může znít poněkud nadneseně z hlediska výše zmíněného, je toto nové sólo věnováno velké Matce Zemi. A rovněž vodě, která je její krví. Je to jakási zpověď o křehkosti a síle ženství v paralele se silou a křehkostí existence lidstva.
Petr Zuska
Premiéra: 01.05.2019
Choreograf: Petr Zuska
Realizační tým
Scénář, choreografie a režie: Petr Zuska
Dramaturgie: Tomáš Vondrovic
Hudba: Ondřej Brousek
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Pavel Knolle
Světelný design: Daniel Tesař
Asistenti choreografie: Igor Vejsada, Linda Svidró
Tančí: tanečníci Pražského komorního baletu, studenti Tanečního centra Praha, konzervatoře-gymnázia a hosté.
Délka: 80 minut
Premiéra: 1.5.2019 ve Stavovském divadle v Praze
II. premiéra: 5.5.2019 v Městském divadle v Mostě
Anotace
Mé nové taneční divadlo se opírá především o symboliku výše zmíněného. Je inspirováno sedmi, respektive deseti konkrétními básněmi sbírky, nepůjde však o jejich divadelní převyprávění. Někdy se jedná jen o malou „esenci“, jindy zase o drobnou „úpravu“ dotyčné dějové linie, za účelem vzájemného prolínání a symbolických návazností mezi baladami.
Pro soubor Pražského komorního baletu jsem v období mezi lety 1994 a 2002 vytvořil celkem sedm nových opusů. Možná ne náhodou byl (před pětadvaceti lety) tím prvním z nich „balítek“ s názvem Šibeničky. Šlo o české a moravské lidové balady v hudebním ztvárnění Jiřího Tichoty s jeho legendárním Spirituál Kvintetem. Tentokrát však půjde o symfonickou hudbu, nově zkomponovanou přímo pro toto představení, jejíž autorem je multitalentovaný umělec Ondřej Brousek. Výtvarná stránka představení se opírá o scénografa Jana Duška, výtvarníka kostýmů Pavla Knolleho a světelného designera Daniela Tesaře. Mým spolutvůrcem v rámci libreta a celkového strukturálně-významového rámu je básník a režisér Tomáš Vondrovic.
Držte nám palce a těšíme se na Vaši návštěvu.
7.2.2019
Petr Zuska
Recenze
art.ceskatelevize.cz/360/kytice-podle-petra-zusky-reinkarnace-prazskeho-komorniho-baletu-zNvov
Premiéra: 31.05.1992
Choreograf: Pavel Šmok
Realizační tým
Hudba: Antonín Dvořák
Choreografie: Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedková – Franková
Asistent nastudování: Igor Vejsada
Kostýmy: Petra Lebdušková podle původních návrhů Věry Mejtové
Scéna: Petra Lebdušková podle původních návrhů Milana Čecha
Premiéra: 31.5.1992
Tančí: 12 tanečníků
Délka: 20 minut
Anotace
Holoubek je známou baladou Karla Jaromíra Erbena, na jejíž motivy napsal Antonín Dvořák v roce 1896 ve Žďáře tuto stejnojmennou symfonickou báseň. Mladá žena, která otráví svého manžela, rychle se vdá za mladého nápadníka a posléze prožívá kruté výčitky svědomí, které ji nakonec doženou k sebevraždě.
Pavel Šmok k premiéře Holoubka v roce 1993 uvedl: „Dvořák ve svém Holoubkovi nesleduje Erbenovu baladu nijak ‚doslovně‘. Proto ani moje taneční ztvárnění ‚nevypráví‘ děj přímočaře. Zvolil jsem tu formu ‚divadla na divadle‘ a zasadil příběh do prostředí podivného masopustu: příběh se proměňuje jakoby ve vdovin zlý sen, noční můru, a něžný holoubek ve smrtihlava.“
Vladimír Vašut se v knize „Pavel Šmok na přeskáčku“ k Holoubkovi vyjadřuje takto: „Holoubka považuji za jeden z vrcholných Šmokových dramaturgických výkonů (a že jich bylo, vždyť drtivou většinu libret si napsal sám!). Bláznivý a třeštivý živel výhružných a potměšilých maškar dějem nejen provází a nejen člení příběh do různých „reálných“ a fantazijních sekvencí, ale zároveň děj tmelí;
funguje tu rovněž na způsob filmového střihu či prolínačky. Maškary jakoby náhodou vždy připravují další scénu; činí tak obratnou manipulací s rekvizitami, jež se mění v symbolické znaky.“
Premiéra: 16.11.1983
Choreograf: Pavel Šmok
Realizační tým
Choreografie: Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedková – Franková
Hudba: Ilja Zeljenka
Kostýmy: Jan Dušek
Premiéra: 16.11.1983
Tančí: 2 tanečníci
Délka: 6 minut
Anotace
Soudobý slovenský skladatel Ilja Zelenka se zde inspiroval dvěma žatevními písněmi z Čičman a Dolného Vadičova. Z ducha slovenského folklóru vychází i Šmokova choreografie. Je to jakási pocta moderního baletu jednomu z jeho základních inspiračních zdrojů – lidovému tanci.
Premiéra: 16.11.1983
Choreograf: Pavel Šmok
Realizační tým
Hudba: Bedřich Smetana (Smyčcový kvartet Z mého života)
Choreografie: Pavel Šmok
Nastudování: Kateřina Dedková – Franková
Návrh kostýmů: Jan Dušek
Světelný design: Jakub Sloup
Premiéra: 16.11.1983
Obnovená premiéra: 5. 10. 2014 Stavovské divadlo v Praze
Obnovená II. premiéra: 26. 10. 2014 Stavovské divadlo v Praze
Tančí: 6 sólistů Pražského komorního baletu
Délka: 28 minut
Anotace
Kvartet Z mého života patří mezi vrcholná díla světové komorní tvorby. Jeho obsah vyplývá z názvu: je to jímavá niterná zpověď skladatele, zamyšlení nad dosavadním životem s jeho radostmi i strastmi, nadějemi i zklamáními, je to i vyznání víry ve vlastní vznešené poslání a hořká rezignace z marného zápasu se zákeřnou chorobou (kvartet vznikl dva roky po Smetanově ohluchnutí). Tragický patos nerovného boje umělce s nevyléčitelnou nemocí se stal i ústředním tématem Šmokovy choreografie.
Choreograf: Petr Zuska
Realizační tým
Choreografie: Lukáš Timulák
Hudba: Iva Bittová, Henry Vega (nová kompozice)
Návrh kostýmů: Joke Visser, Lukáš Timulák
Návrh scénografie: Lukáš Timulák, Pavla Beranová
Světelný design: Pavla Beranová
Světová premiéra: 29.04.2018, Divadlo na Vinohradech v Praze
Délka: 30 minut
Tančí: 6 tanečníků Pražského komorního baletu
Anotace
Album ‚Písničky z roku raz dva‘ je myslím úplně první LP deskou skupiny Spirituál kvintet. V té době většina z jejích členů – tvůrců i interpretů – sotva odrostla teenagerovským letům. Moje osobní, pochopitelně o mnoho let pozdější zkušenost s písněmi na této desce, se výrazně váže na mé rané platonické a erotické srdeční záležitosti. Ač se zde jedná o úpravy českých, německých, francouzských či skotských balad z dávných časů, celá věc je velice úzce spjata s mládím, a to i z hlediska poetiky veršů. Má ‚variace‘ na toto téma byla v roce 2010 věnována právě mladým interpretům – čerstvým absolventům pražské Taneční konzervatoře. A teď je tomu díky bohu nejinak v rámci úzké spolupráce Pražského komorního baletu se studenty Tanečního centra Praha. Opět jde více méně o teenagery, kteří mají ve vínku přirozenou čistotu a upřímnost, humor i naivitu a hlavně lásku. Lásku, která se stane ‚růží‘– leitmotivem a titulem tohoto kousku, jelikož stejně jako láska je obdařena květy, které voní a zároveň trny, které zraňují.
Petr Zuska
Choreograf: Petr Zuska
Realizační tým
Choreografie: Pavel Šmok, Kateřina Dedková – Franková
Hudba: Leoš Janáček
Nastudování: Kateřina Dedková – Franková
Asistent nastudování: Igor Vejsada
Scéna a kostýmy: Marie Franková
Premiéra: 14.6.1998
Tančí: 3 tanečníci
Délka: 29 minut
Anotace
Tento duet jsem kdysi vytvořil pro Evu Horákovou – skvělou tanečnici, dlouholetou přední sólistku baletu Laterny Magiky a mou kamarádku. Je mi ctí, že jsem byl i prvním ‚spoluinterpretem´. Nejprve my dva, později pak několik sólistů Baletu Národního divadla tančilo tento kus na mnoha tuzemských i zahraničních galapředstaveních. Objevil se nakrátko nejen v repertoáru Finského národního baletu, ale dokonce i Pražského komorního baletu a já jsem rád, že se tam teď vrací. Tvorba košického dámského dua Vyšívanka mne inspirovala nádhernými dvojhlasy východoslovenských, ukrajinských a ruských písní, autenticitou hudebního aranžmá a v neposlední řadě srdcem, které spolu s tím mým dalo v roce 2008 vzniknout tomuto malému příběhu – obrazu o lásce, samotě a smrti.
Petr Zuska
Choreograf: Petr Zuska
Realizační tým
Námět: Pavel Šimák aTom Rychetský
Choreografie: Tom Rychetský
Hudba: Antonín Dvořák, Rekviem B-moll, Op. 89 selection (výběr: Requiem Aeternam,
Dies Irae, Confutatis Maledictus, Sanctus, Agnus Dei)
Režie: Pavel Šimák
Scéna a kostýmy: Petra Lebdušková
Světelný design: Jakub Sloup
Asistent choreografie: Linda Svidró
Česká premiéra: 22.10.2017 Divadlo na Vinohradech
Tančí: 8 sólistů Pražského komorního baletu
Délka: 40 minut
Anotace
Toto dílko původně vzniklo u příležitosti zahájení slováckých Slavností vína v roce 2008. Ideou organizátorů bylo setkání Hradišťanu s Baletem Národního divadla. Byla to tehdy má první spolupráce s Jiřím Pavlicou, s nímž jsme vymysleli i titul naší společné dvacetiminutovky, a to pouhou hodinu před premiérou. I teď po letech si myslím, že jsme název tehdy intuitivně trefili správně, neboť láska protéká našimi životy a osudy lidstva od nepaměti‚ jako ‚voděnka mezi břehama´.
Petr Zuska