Soubor baletu Národního divadla moravskoslezského
Rok založení: 1919http://www.ndm.cz/cz/balet/kategorie/19-balet/
pavlina.machacova@ ndm.cz
www.facebook.com/baletndm
Moravskoslezský kraj
Členové souboru
Sólisté s povinností sboru:
Shino Sakurado
Koki Nishioka
Sergio Méndez Romero
Stéphane Aubry
Olga Borisová- Pračiková
Brittany Haws
Rei Masatomi
Stefano Pietragalla
Michaela Vápeníková
Sboristé s povinnosti sóla:
Natalia Adamska
Maté Brünn
Michal Bublík
Yago Catalinas Heredia
Emauele Del Celo
Beatriz Fernandez Moreno
Gerardo González Villaverde
Mark Griffiths
Lore Jehin
Matthias Kastl
Réka Kiss
Anna Knollová
Karolína Křížová
Yu Matsumoto
Laura Moreno Gasulla
Barnaby James Packham
Rita Pires
Giacomo Quatraccioni
Aglaja Sawatzki
Barbora Šulcová
Takafumi Tamagawa
Anna - Lena Uth
Státí hosté:
Maria Araújo Martins
Mariona Garcia Fornell
Karl Picuira de Pimodan
Styl
BaletInscenace souboru
Premiéra: 07.03.2019
Choreograf: Krzysztof Pastor
Anotace
Předlohou současného baletu je úspěšný román francouzského spisovatele Pierra Choderlose de Laclose Les Liaisons dangereuses (Nebezpečné známosti, 1782).
Děj baletu, který vychází ze slavného románu, je založen na dramaticky vyhrocených mezilidských vztazích, odehrávajících se na tanečních bálech, jež byly pro dobu, v níž se příběh odehrává, středobodem společenského setkávání. Vášnivá markýza de Merteuil a chladnokrevný vikomt de Valmont hrají s lidmi a jejich emocemi nebezpečnou hru plnou rafinovaných intrik. Bohabojná madame de Tourvel, mladá a naivní Cecílie Volangesová spolu s rytířem Dancenym se stanou jejich pěšáky. Hráči ale netuší, že se nakonec stanou rukojmími svých vlastních emocí…
Autory baletu jsou uznávaný evropský choreograf Krzysztof Pastor a úspěšný současný lotyšský hudební skladatel Arturs Maskats; oba také zároveň vytvořili podle Laclosova románu libreto.
Premiéra: 15.11.2018
Choreograf: Jiří Kylián/Denis Untila&Michelle Yamamoto/Jiří Pokorný
Anotace
Jedním z klíčových počinů jubilejní sezóny NDM je komponovaný baletní večer VZLETY A PÁDY, nazvaný podle choreografie Křídla z vosku nejvěhlasnějšího choreografa českého původu Jiřího Kyliána. Poprvé v české premiéře uvedeme tři pozoruhodné choreografie s existenciálně laděným podtextem: Křídla z vosku / Wings of Wax, Alice a Útěk obra / Humpback Runner, které spojuje fantaskní svět tance.
Křídla z vosku / Wings of Wax
Vrcholem večera je Kyliánova choreografie Křídla z vosku na téma tragického příběhu o Ikarovi a jeho otci Daidalovi. V autorově originálním pojetí se klasický příběh stává metaforou pro podstatu virtuózního tance, který jakkoli musí být technicky připraven a pečlivě nastudován, přeci jen vždycky s sebou nese riziko bolestivého pádu. To dodává tanci nejen emocionální přitažlivost, ale také existenciální vážnost a hloubku a přesvědčivě aktualizuje klasickou předlohu jako obraz našich současných každodenních zápasů a snah.
Choreografie: Jiří Kylián
Hudba: Heinrich Ignaz Franz Biber, John Cage, Philip Glass, Johann Sebastian Bach
Alice
Příprav druhé choreografie Alice se zhostí tandem mladých tvůrců: Denis Untila z Moldávie a Michelle Yamamoto z Brazílie. Oba jsou odchovanci německého tanečního divadla a v posledních letech se jim podařilo prosadit se choreograficky v Aalto Ballett Essen v Německu. Denis Untila je vítězem ceny Aalto Stage Prize pro mladé umělce z roku 2012.
Jejich společná choreografie Alice nás autentickými tančeními prostředky zavádí do bizarního světa fantazie. Hlavní hrdinka známého příběhu Lewise Carrolla padá do pokřiveného fantaskního světa plného groteskních situací a podivných, smutných a zároveň krásných dobrodružství. Propadá obavám a dokonce podezření, že svět kolem zešílel, ale znovu se dopracovává k představě, že to všechno, co ji potkává, jsou nutné průvodní jevy lidského hledání, projevy života, který je vždy dobrodružnou cestou do neznáma.
Choreografie: Denis Untila & Michelle Yamamoto
Hudba: Hudební koláž
Útěk obra / Humpback Runner
Jiří Pokorný, choreograf taneční inscenace Útěk obra, je jedním z nejúspěšnějších českých tanečníků a v posledních letech i choreografů, který vzešel z „Kyliánovy líhně“. Prošel dlouholetým angažmá v Nederlands Dans Theater, několik let tančil v souboru Kidd Pivot kanadské choreografky Crystal Pite a v posledních letech se stále intenzivněji věnuje vlastní tvorbě.
Jiří nalezl inspiraci pro svoji choreografii Útěk obra vdíle slavného středověkého malíře Hieronyma Bosche, jehož fantaskní vize pekla či ráje po staletí ovlivňují duchovně orientovaná umělecká díla. Pokornému se výtvarné předlohy stávají příležitostí k inscenování fantaskních situací evokujících mezní okamžiky lidských osudů a jejich proměn.
Jeho Humpback Runner, obr pojmenovaný po velrybě, se jako mytický běžec podobá obrazu migrantů, kteří se, jak Pokorný uvádí, „musí přemístit z jedné strany polokoule na druhou, musí absolvovat dlouhou cestu za lepším životem a prožívat vzlety a pády“. Pohyb a migrace tak v Pokorného pojetí získávají podobu obecného principu, vlastního lidskému životu.
Choreografie: Jiří Pokorný
Hudba: hudební aranžmá Yukari Sawaki – zpěv Carol Ann McGowan; Hayden Calnin, Joanna Newsom, Biosphere
Premiéra: 02.11.2017
Choreograf: Johan Inger - Itzik Galili - Regina Hofmanová
Realizační tým
Choreografie: Regina Hofmanová - Johan Inger - Itzik Galili
Hudba: Ástor Piazzolla - Tom Waits - Pérez Prado
Světelný design: Daniel Tesař - Peter Lundin - Itzik Galili
Světelná realizace: Daniel Tesař
Anotace
Taneční inscenace All That Jazz, Rock, Blues je působivou fúzí hudebních stylů, v níž se uplatňují různorodé taneční techniky často spojené s akrobatickými prvky. Jednotlivé části inscenace nás zavedou do různých dob a míst, mnohdy exotických, a nikde nechybí dráždivost mimořádného smyslového zážitku příznačná pro živý moderní tanec.
Choreografie Itzika Galiliho O Balcão de Amor připomene nástup kubánského mamba a hudbu Péreze Prada, který je dodnes označován za krále tohoto žánru.
„Některé věci, s nimiž se jako dospělí setkáváme, nás zdánlivě triviálními drobnostmi navracejí do mládí a jeho nadějí,“ napsal Galili po své návštěvě Kuby, kde se setkával s Pradovou hudbou a odkud čerpal inspiraci k vytvoření díla plného jiskřivé komediálnosti, vtipu, přirozené sexuality i půvabných absurdit.
V choreografii Johana Ingera Rain Dogs zazní charakteristický hlas Toma Waitse, jehož šansony a blues mají někdy až industriální zvuk. Ležérnost jazzu a drsný, melancholický hlas legendárního zpěváka vytváří na pozadí děje široký a emocemi nabitý hudební prostor. „Písně Toma Waitse vypravují hmatatelné příběhy. Konkrétní situace jsem tedy mohl vytvořit i na základě příběhů z těchto písní, víc mě ale přitahovala myšlenka udělat obsah trochu abstraktnější a tím – myslím si – se tématu písně v jeho podstatě ještě více přiblížit,“ prozradil o způsobu, jak pracuje s Waitsovou hudbou, choreograf Inger.
Inscenaci nechybí ani rockový zvuk a dostane se i na tango argentinského hráče na bandoneon Ástora Piazzolly, jež se stalo inspirací pro choreografii Après rasage Reginy Hofmanové.
Přítomnost tohoto zdánlivě odtažitého žánru, jemuž Ástor Piazzolla kdysi dokázal vtisknout novou živou podobu, když se tango už zdálo téměř vytlačeno swingem a rock’n’rollem, podporuje nejen téma samotné choreografie, ale i hudební dramaturgii celého večera postavenou na představě vnitřní spřízněnosti různorodých podob taneční hudby a vyjádřenou názvem inscenace.
„Argentinské tango je tanec opředený celou řadou mýtů a stereotypů, mezi které patří neutuchající vášeň, touha, rudá růže mezi zuby. Podobné stereotypy existují všude kolem nás a já se snažím podívat se na ně i na tango trochu jinou optikou. Choreografie Après rasage vypovídá nejen o stereotypech, ale také se zaměřuje především na muže, mužství a různé aspekty mužnosti, které nám někdy přijdou legrační, někdy nás znepokojují, někdy nám přinášejí pocit jistoty. Zeptejme se, proč to tak je? A především proč často nejsme schopni číst mezi řádky...", o své choreografii vypovídá Regina Hofmanová.
Premiéra: 23.03.2017
Choreograf: Paul Chalmer
Realizační tým
Choreografie: Paul Chalmer
Hudba: Jan Kučera
Libreto: Paul Chalmer, Wiebke Hüster
Scéna ( koncept, design): Paul Chalmer
Kostýmy: Anna Kontek
Scénografická projekce /video: Jan Fuksa, Martin Svobodník
Světelný design: Tomáš Morávek
Anotace
Tvůrci baletů si pro svá díla s oblibou vybírají romantické příběhy, v nichž se hrdinové prožívající osudové lásky potýkají s nepřátelstvím, zradou a intrikami. To všechno v plné míře nabízí klasický Dumasův román. Není proto divu, že také v ostravském divadle už se tento slavný příběh dočkal v roce 1988 prvního zpracování. Pro současnou baletní inscenaci Tři mušketýři si její tvůrci připravili zcela novou hudbu a také choreografie a výprava kanadského autora Paula Chalmera je nová a vytvořená pro naše divadlo. Nicméně typem zpracování látky se inscenátoři vědomě navrací k nostalgické atmosféře slavného romantického příběhu a jeho doby.
Premiéra: 23.04.2015
Choreograf: Paul Chalmer
Realizační tým
Choreografie: Paul Chalmer
Hudební nastudování: Jakub Klecker
Dirigent: Jakub Klecker - Robert Kružík - Jan Šrubař
Scéna: Anna Kontek
Kostýmy: Anna Kontek
Anotace
Jedna z nejznámějších pohádek vůbec inspirovala Sergeje Prokofjeva ke vzniku baletního díla plného krásných tanečních scén. Premiéra baletu se konala ve Velkém divadle v Moskvě 21. listopadu 1945.
Realizace rodinného baletu se ujal Paul Chalmer, kanadský tanečník a choreograf spolupracující s významnými evropskými baletními soubory.
Taneční technika Paula Chalmera založená na neoklasickém stylu působí naprosto lehce, je plná elegance a – co je nejdůležitější – dokonale ladí s hudbou Sergeje Prokofjeva. Scénografie a kostýmy Anny Kontek z Finské národní opery skvostně dotvářejí symboliku pohádky o tom, jak skromná a pracovitá Popelka ke štěstí přišla, navzdory všem nástrahám…