Spitfire Company

Rok založení: 2008
www.spitfirecompany.cz
www.facebook.com/spitfirecompany/?fref=ts
vimeo.com/spitfirecompany
Hlavní město Praha

Kontaktní osoba

Barbora Repická
Produkční
+420775426733
repicka@remove-this.spitfirecompany.cz

Kontaktní osoba

Tereza Havlíčková
Produkční, Zahraniční spolupráce
+420603803531
havlickova@remove-this.spitfirecompany.cz

Členové souboru

umělecký šéf Petr Boháč

režiséři Petr Boháč, Miřenka Čechová

herci a tanečníci Markéta Vacovská, Jindřiška Křivánková, Miřenka Čechová, Marina Kantor, Robert Janč, Petr Vaněk, Petr Reif, Roman Horák, Cecile da Costa, Barbora Látalová, Markéta Jandová, Tereza Havlíčková, Jiří Bartovanec, Martin Talaga, Katja Schia, Amy Pender, Klára Aleoxvá,

choreografové Cécile da Costa, Miřenka Čechová, Jiří Pokorný

vizuální umělci Jan Miko, Paulina Skávová, Martin Špetlík, Michaela Hořejší, Jiří Sozanský, Petra Vlachynská a Barbara Wojtkowiak

skladatelé a DJ´ Jan Kučera, Matouš Hekela, Varhan Orchestrovič Bauer, MR. Ultrafino, Lenka Dusilová, David Kollar, Jan Šikl

produkční Ludmila Vacková, Tereza Havlíčková, Barbora Repická

Styl

Fyzické/pohybové divadlo

Historie souboru

Skupina Spitfire Company zahájila činnost v lednu v roce 2008 a orientuje se zejména na žánry fyzického, tanečního a vizuálního divadla. Mezi charakteristické znaky tvorby patří kladení důrazu na fyzické jednání na jevišti, experimentování s novými divadelními prostředky, existenciální rovina postav, snaha o propojování různých žánrů a hledání nových vizuálních podnětů.


„Skupina Spitfire Company patří beze sporu k nejzajímavějším a nejoriginálnějším tvůrcům fyzického divadla v České republice.“ (Marta Harazimowicz, Nový prostor)


„Za čtyři roky své dosavadní existence vyprodukovali na desítku inscenačních projektů a stali se jedním z nejvýraznějších – a možná i nejvýznamnějších – představitelů současného fyzického/pohybového divadla a performing arts u nás.“ (Vladimír Hulec, Divadelní noviny)


„Spitfire Company patří k nejvýraznějším domácím skupinám na pomezí fyzického divadla a „alternativní“ činohry v nejširším slova smyslu." (Vladimír Mikulka, Respekt)

Ocenění

Mezinárodní ceny: The Herald Angel Award udělovaná skotským deníkem The Herald za představení One Step Befoer teh Fall na festivalu Fringe Edinburgh. Total Theatre Award (nominace) udělovaná britským deníkem Total Theatre za představení One Step Before the Fall na festivalu Fringe Edinburgh. Oustatnding Performance Award za představení Hlas Anne Frank na festivalu Fringe Prague. Grand Prix Zdarzenia za představení Svět odsouzencův na Mezinárodním festivalu Zdarzenia.


Další ocenění: Tanečnice roku pro Markétu Vacovskou a Lightdesign roku pro Martina Špetlíka - Česká taneční platforma 2013, Nominace na cenu Thálie pro Markétu Vacovskou za mimořádný jevištní výkon, The Herald Angel Award, Total Theatre Award (nominace), oustanding Performance Award pro Miřenku Čechovou za hlavní roli v představení Hlas Anne Frankové, Hlavní cena Grand Prix - Mezinárodní festival Zdarzenia, cena Mezinárodního festivalu RomaTeatroFestival, osobnost roku pro Petra Boháče - cena festivalu Next Wave, talent roku pro Jindřišku Křivánkovou - cena festivalu Next Wave, osobnost měsíce pro Petra Boháče a Spitfire Company za představení o Miladě Horákové - Divadelní noviny, nominace na Taneční inscenace roku 2012 a cenu Divadelních novin 2012 za představení Nedotknutelní


Festivaly a divadla: International festival Zdarzenia [PL], International festival FAKI [HR], L1 Contemporary Dance Festival [HU], Fringe Festival in Amsterdam [NL] State Satirical Theatre [BG], Theatre GLEJ [SI], Alone on the stage [SK], The Grotowski Institute [PL], Die Etage [DE], Festival Evropských regionů [CZ[, Festival Flora [CZ], The International Festival Zero Point [CZ], Katzen Art Centre (USA), Hale Studio Theatre (USA), International Dance Theatre Festival (PL), MOT Festival (MO), International Mime Arts Festival (PL), Abraxas Theatre (DE), Česká taneční platforma 2012 (CZ), Fringe Prague (CZ), Malá inventura (CZ), Fringe Amsterdam 2013 (NL), i-camp / NT: Neues Theater München (DE), Česká taneční platforma 2013 (CZ), Fringe Edinburgh (UK), Atlas Performance Centre (USA), Ambassadore Theatre (USA), Broellin Schloss (D), July Dance 2013 (NL), Biala noc festival (SK)

Inscenace souboru

Vypravěč
Premiéra: 29.03.2016
Choreograf: Cecile da Costa

Realizační tým

Režie, scénografie: Petr Boháč

Koncept: Petr Boháč, Miřenka Čechová

Choreografie, interpretace: Cécile Da Costa

Dramaturgická spolupráce: Marc Olivé

Kostýmní výtvarník: Petra Vlachynská

Light design: Jiří Šmirk

Hudba: Honza Šikl, David Kollar

Fotografie: Vojtěch Brtnický

Producent: Bezhlaví z.s. / Koproducent: Art frame Palác Akropolis / Partneři: JOHAN, DW7, o.p.s., Stanica Žilina-Záriečie, Cirqueon / Podpořili: Hl. mesto Praha, Ministerstvo kultury ČR

Anotace

Mnoho žen ukrývá ve svých tělech tajemství, mnoho žen o tom nemůže hovořit, mnoho žen zamlčuje svou zkušenost s porodem, potratem, nechtěnou ztrátou nenarozeného dítěte. Je to společenské tabu? Francouzská performerka Cecile Da Costa tančí, zpívá a podstupuje extrémní fyzickou zátěž, aby mohla vyprávět svůj intimní příběh.

Recenze

www.tanecniaktuality.cz/vypravec-ma-laska-cihla/

Sniper's Lake
Premiéra: 26.03.2015
Choreograf: Miřenka Čechová

Realizační tým

Režie a choreografie: Miřenka Čechová / Koncept a dramaturgie: Petr Boháč / Scenografie: Petr Boháč / Kostýmy Petra Vlachynská / Interpretace: Cécile Da Costa, Markéta Vacovská, Jiří Bartovanec, Amy Margaret Pender, Katja Schia Henriksen, (alternace: Martin Talaga) / Hudba : Sivan Eldar / Hudební interpretace : Clarinet Factory / Světelný design: Martin Špetlík / Výkonná produkce: Tereza Havlíčková, Ludmila Vacková, Marianne Bilger / Projekt manager: Ludmila Vacková / Fotografie: Vojtěch Brtnický, Martin Mařák / Grafický design: Eva Chudomelová / Produkce: Bezhlavi z.s. a Baerum Kulturhus / Koprodukce: Tanec Praha / PONEC - divadlo pro tanec / Partneři: DIOD Jihlava, Papírna Plzeň

Anotace

Uprchlictví, útěk, běh, který se nikdy nezastaví. Alespoň jednou za život zažíváme pocit uprchlíků. Běžíme. Pět tanečníků bojujících s vlastními silami a jeden neviditelný sniper v hledišti. Hrozba může přijít odkudkoli a kdykoli. Spitfire Company hledá nový tělesný jazyk postavný na běhu a jeho variacích. Rytmická stuktura odkazující k choreografii 2.dějství Čajkovského Labutího Jazera v kompozici americké skladatelky Sivan Eldar.


Od druhé světové války nebylo tolik migrantů na cestách jako v dnešní době. Utíkají nejen před něčím, ale i za něčím. Strach a naděje. Neviditelná hrozba je nedílnou součástí naši reality. Paralyzuje nás, ale je i spouštěčem reakce, kdy člověk překonává sám sebe.


Česká slova uprchlík nebo běženec mají kořen slovesa uprchnout nebo běžet. Běh se stává choreografickou esencí. Stejně jako v našich životech.


Po oceňovaném uvedení představení One Step Before the Fall zkoumající témata vyčerpání a Parkinsonovy choroby a Animal Exitus zkoumající témata traumatu, se Spitfire Company znovu pouští na tenkou hranici zápasu, který člověk musí svést sám se sebou, aby obhájil vlastní důstojnost.


Speciální poděkování :

Morten Walderhaug, Yvona Kreuzmannová, Markéta Perroud, Siri Leonardsen, Fatima Rahimi , Šárka Antošová (Amnesty International) and Kristýna Andrlová (UNHCR), Velvyslanectví Norského království - Praha, program festivalu Jeden svět - Promítej i ty!


Za podpory:

Projekt Sniper's Lake je podporován grantem zemí Evropského hospodářského prostoru (EHP) – Norsko, Island a Lichtenštejnsko (EEA Grants / Program C6/ Kulturní dědictví a současné umění/ programová oblast 17), ve výši 3,2 miliónu Kč. Cílem programu a projektu je podpora rozmanitosti v kultuře a umění v rámci evropského kulturního dědictví. Celoroční kontinuální činnost Spitfire Company v letech 2015 - 2017 je podpořena grantem Hlavního města Prahy ve výši 1,2 milionů Kč ročně. Celoroční činnost Spitfire Company je podpořena Ministerstvem kultury ČR (odb. umění). Rezidence Spitfire Company / Sniper's Lake v Baerum Kulturhus je podpořeno grantem Hlavního města Prahy. Uvedení projektu Sniper's Lake v Norsku je podpořeno grantem Ministerstva kultury ČR (odb. mezinárodních vztahů).

Recenze

www.tanecniaktuality.cz/snipers-lake-aneb-beh-na-dlouhou-trat/

Animal Exitus
Premiéra: 09.06.2014
Choreograf: Petr Boháč a kol.

Realizační tým

Režie: Petr Boháč

Asistent režie: Martin Špetlík

Choreografie: Petr Boháč a kol.

Interpretace: Miřenka Čechová, Markéta Jandová (alternace) a Bára Látalová

Lektor: Sabine Seume

Scéna: Petr Boháč

Světelný design: Martin Špetlík

Video: Chin Yew

Hudba: David Kollar

Zpěv: Lenka Dusilová

Fotografie: Vojtěch Brtnický

Produkce: Tereza Havlíčková, Ludmila Vacková / Produkce: Bezhlavi z.s. (Spitfire Company) / Koprodukce: Tanec Praha / PONEC – divadlo pro tanec

Anotace

Šok, hněv, smlouvání, deprese, smíření či odevzdanost. Pět fází, pět stavů, jež člověk prožije při vyrovnávání se s traumaty. V řečtině znamená „trauma“ zranění, nebo rána. A jednu z nejhlubších ran v našem životě způsobuje samotné narození, v jistém smyslu vyhoštění z jednoty. Podobnou traumatičnost navozuje vědomí smrti, naší i našich blízkých. V těchto momentech se rozpadáme do NĚKOLIKA JÁ, jež upadají do šoku, prožívají hněv, smlouvají sami se sebou, otiskují se do depresivních stop, sjednocují se v usmíření. Na počátku a na konci cesty neexistuje racionální myšlení, pouze pud činící z nás ANIMAL EXITUS.


Spitfire Company po oceňovaném uvedení představení One Step Before the Fall zkoumající témata vyčerpání a Parkinsonovychoroby, se znovu pouští na tenkou hranici zápasu, který člověk musí svést sám se sebou, aby obhájil vlastní důstojnost.


Za podpory: Hl. město Praha, Ministerstvo kultury České republiky - odbor umění a odbor mezinárodních vztahů, Česko-německý fond budoucnosti Partneři: City of Brussels Contemporary Arts Centre for Movement, Hellerau - European Center for the Arts Dresden, České centrum v Bruselu, Institut umění - Divadelní ústav


Speciální poděkování: Carmen Mehnert, Patrik Bonte, Markéta Perroud, Yvona Kreuzmannová, Cécile da Costa, Thelma Anuk Janč da Costa a firma Compars ​

Recenze

www.tanecniaktuality.cz/trauma-v-kostce/

Antiwords
Premiéra: 24.09.2013
Choreograf: Koncept: Miřenka Čechová

Realizační tým

Koncept/concept: Miřenka Čechová, Petr Boháč / Režie/directed by: Petr Boháč / Hrají/cast (vždy dvě z uvedených performerek): Jindřiška Křivánková, Tereza Havlíčková, Soňa Ferienčiková, Klára Alexová, Michaela Hradecká, Ludmila Němečková / Hudba/music: Sivan Eldar /Light design: Martin Špetlík, Robert Janč / Masky/masks: Paulina Skavova

Anotace

Ovlivněno dílem Václava Havla především jeho hrou Audience a jejím legendárním zpracováním režiséra Menzla, který do role sládka obsadil Landovského, který během hraní vypil přibližně devět osmistupňových piv. Podaří se performerkám překonat tento výkon? Podaří se jim dosáhnout hraničního stavu, který odkazuje na havlovský motiv odcizení a hrabalovskou poetiku samoty. V hlavní roli spolu s aktérkami inscenace se představí i velké hlavy od sochařky Pauliny Skavové a hudba Sivan Eldar speciálně složená pro tuto událost. Představení Antiwords bylo uvedeno již ve třech kontinentech světa a sklízelo úspěch např. ve Washingtonu, New Yorku, Pekingu, Soulu, Busanu, Milanu, Oslu, Krakowě, Florencii, Berlině, Londýně a Edinburku.

Ocenění: nominace na Total Theatre Award, Edinburgh Fringe 2015, Sukces léta Divadelních novin, cena Projekt roku - festival Příští vlna/Next Wave, cena za koncept - festival Skupova Plzeń.


Ve spolupráci s Českou Ambasádou ve Washingtonu, festivalem Mutual Inspiration a Mezinárodním festivalem Nultý bod.

Recenze

www.tanecniaktuality.cz/antiwords-v-ceske-premiere/

One Step Before the Fall
Premiéra: 29.11.2012
Choreograf: Markéta Vacovská

Realizační tým

Koncept, režie: Petr Boháč

Choreografie, tanec: Markéta Vacovská

Hudba, zpěv: Lenka Dusilová

Scénografie: Petr Boháč, Jeník Bubal

Light design: Martin Špetlík

Produkce: Aneta Kafková, Jeník Bubal

Anotace

Hypnotická hlasová a zvuková vlna v podání zpěvačky Lenky Dusilové a silový tanec Markéty Vacovské se v jediném momentu střetávají uprostřed boxerské arény. Nový multižánrový projekt uskupení Spitfire Company tematizuje motiv boje, vyčerpanosti, projevů Parkinsonovy choroby a kolapsu.


„Létám jako motýl, bodám jako včela. Tvoje pěsti nemohou zasáhnout to, co tvoje oči neuvidí.“ Muhammad Ali


Věnováno Muhammadu Alimu a všem bojovníkům kolem nás.


Ocenění: Nominace na Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon, Divadelní události 2012 (Vladimír Hulec: Divadelní noviny)

Hlas Anne Frankové
Premiéra: 04.04.2007
Choreograf: Miřenka Čechová

Realizační tým

Hrají: Miřenka Čechová

Scénář: Petr Boháč, Miřenka Čechová

Režie: Petr Boháč, Miřenka Čechová

Hudba: improvizace na violoncello Hanka Suchanová

Autor hudby: Varhan Orchestrovič Bauer

Light design: Martin Špetlík

Produkce: Aneta Kafková

Scéna a kostýmy: Ivanka Kanhauserová, Petra Vlachynská

Anotace

Hlas Anne Frankové se dotýká strastí, radostí a první lásky třináctileté holčičky, donucené se ukrývat ve skrýši zadního traktu domu. Avšak v hlase deníku nezaznívá pouze Anne, ale veškeré problémy skrývaných – těch kteří přežili i nepřežili. Život Anne nekončí na poslední stránce jejího deníku.


Ocenění: Outstanding Performance Award (Prague Fringe), Best of Fringe (Amsterdam Fringe)

Recenze

www.tanecniaktuality.cz/hlas-anne-frankove/

TOPlist