Vrstvení – hledání skladby

Premiéra: 12.09.2008

Realizační tým

Hrají: Olga Škochová Bláhová & Anna Synková, Tereza Wollnerová, Renata Pušová, Ludmila Hošková, Klára Jelínková, Jakub Hybler a Ladislav Železný

fotodokumentace: Jakub Hybler, Magdalena Bláhová, Štěpán Valenta

koncepce: Olga Škochová Bláhová

konzultaci poskytli: Marimo Muranari (kaligrafie), Naďa Ito, Dana Šedivá, Lucie Dědičová (čajový obřad), Michal Rataj (kompozice)

pohyb, zpěv a zvuky: Anna Synková, Tereza Wollnerová, Renata Pušová, Ludmila Hošková, Klára Jelínková

Původní chorální repertoár Písně písní nastudoval: Jiří Hodina

technika a technologie: Jakub Hybler, Ladislav Železný

Anotace

Ojedinělý projekt nabízí zážitek z propojení středověkého chorálu, umění sino-japonské tušové kaligrafie, pohybu a projekce. Budete svědky toho, jak se v reálném čase navzájem ovlivňuje, inspiruje a do originálního tvaru skládá několik vrstev kompozice: minimalistický pohyb vokalistek, dynamický tanec a jejich vizuální i zvuková stopa. Živý zpěv vychází z textu milostné Písně písní, zpracované v antifonách konce 15. století. Koncentrované dění na jevišti snímá z neobvyklého pohledu shora kamera, která zachycuje stopu „pohybové kaligrafie“. Obrazové a zvukové situace, které vznikají před očima diváka, asociují motivy z Písně písní.


Hřiště představuje prázdný prostor čtvercového rozměru, podobný japonskému divadlu NÓ. Jsou tu rozmístěny nádoby s barvou, ve které si zpěváci namísto štětce namáčí obuv. K estetice chorálové melodie kontrastuje zvukový design – pracuje s ozvučením nástrojů, pohybové stopy, podlahy i zvukem dechu, a přibližuje divákovi fyzický zážitek zpěvu v pohybu, spojený s tradicí provozování chorálu.


Tanečník používá namísto štětce svůj kostým. Tento způsob práce odkazuje na sino-japonskou tušovou kaligrafii – jediné tradiční vizuální umění, jehož součástí je proces tvorby v čase.


"Pro všechny zúčastněné byl projekt, rozložený téměř do dvou let, neobvyklou výzvou ke hledání společného jazyka a k odvaze zapojit se na scéně komplexně, nejen v oblasti vlastní profesionální průpravy.”

“Během procesu zkoušení jsme hledali a vytvářeli všechny skladebné prvky kompozice, což je způsob práce běžný třeba v tanečním prostředí, nikoliv v prostředí vokálních interpretů klasické vážné hudby.” říká autorka konceptu, scénografka Olga Škochová Bláhová.


V představení jsou použity originální technologické postupy a vynálezy - v centru pozornosti tvůrců ale zůstává hledání a objevování toho, čeho je člověk schopen při zpěvu a pohybu zároveň.

TOPlist