Wiesner Daniel
daniel.richard.wiesner@gmail.com* 1947
daniel.richard.wiesner@ gmail.com
+420 602 702 869
Hlavní město Praha
Profese
ChoreografPublicista
Pedagog
Styl
BaletSoučasný tanec
Ceny, ocenění
1974 – 89 – opakovaně cena Literárního fondu za interpretaci i autorskou
choreografii
1976 – druhá cena za choreografii taneční povídky „Dora“ na
Mezinárodním televizním festivalu ve francouzském Nancy
1977 – první cena za choreografii na Celostátní baletní soutěži
v Bratislavě
1979 – první cena za choreografii na Celostátní baletní soutěži v Brně
1983 – zasloužilý člen Národního divadla
1984 – Cena ministra kultury za divadelní inscenaci baletu Macbeth
1985 – Hlavní cena na Mezinárodním televizním festivalu v Salzburgu za
televizní operu Luboše Fišera a Jaromila Jireše „Věčný Faust“
1986 – První cena za choreografii baletu „Dialog tvarů“ na Mezinárodním
televizním festivalu v kanadském Banffu
1989 – Hlavní cena na Mezinárodním televizním festivalu v Salzburgu za
televizní operu Juraje Filase a Jaromila Jireše „Memento mori“
Vzdělání
Člen Akademického senátu Hudební a taneční fakulty AMU
Člen Oborové rady doktorského studia HAMU v programu Taneční umění
Dosažené vzdělání:
1966 – maturita, Státní konzervatoř v Praze
1967 – absolutorium, Státní konzervatoř v Praze
1979 – absolvent choreografie na katedře tance hudební fakulty AMU
2008 – habilitace na HAMU – jmenován docentem
2015 – jmenován profesorem
Zaměstnání:
1967 – 1971 – člen baletního souboru Národního divadla v Praze
1972 – 1982 – sólista baletu Národního divadla v Praze
1980 – 1983 – choreograf Státního divadla v Brně a sólista baletu ND
1983 – 1990 – choreograf Národního divadla v Praze
1986 – 1989 – externí pedagog choreografie na katedře tance HAMU
1990 – 2014 – choreograf, režisér a libretista ve svobodném povolání
2002 – 2003 – ředitel Moravského divadla Olomouc
2013 – externí pedagog dramaturgie na Univerzitě Jana Ámose
Komenského v Praze
2005 – dosud – interní pedagog choreografie na katedře tance HAMU
Přehled pedagogické činnosti
1986 – 1989 – externí pedagog choreografie na taneční katedře
HAMU.
2005 – dodnes – stálý interní pedagog choreografie na katedře tance
HAMU.
2013 – jsem navíc působil jako externí pedagog
dramaturgie na Univerzitě Jana Ámose Komenského v Praze.
Základní přehled odborné, umělecké a publikační činnosti
a) Interpretace sólových rolí na scéně Národního divadla
v Praze, kde jsem byl především obsazován do
demicharakterních rolí:
1970 – Jinoch – Béla Bartók „Podivuhodný Mandarin“ – choreografie
Jiří Němeček
1971 – Merkucio – S.Prokofjev „Romeo a Julie“, choreografie Miroslav
Kůra, režie Petr Weigl.
1971 – 1980 – Pas de trois, Španělský tanec, Šašek, Tarantella –
P.I.Čajkovský „Labutí jezero“ – choreografie Konstantin Sergejev,
Natalia Dudinská.
1971 – Myší král – P.I.Čajkovský „Louskáček“ – choreografie Jiří
Blažek.
1972 – Svatební pár – A.Ch.Adam „Giselle“ – choreografie Jiří Blažek
1972 – Kocour – Bohuslav Martinů „Špalíček“ – choreografie Antonín
Landa.
1972 – Enšpígl – Richarda Strauss „Enšpíglova šibalství“ – choreografie
Vlastimil Jílek.
1972 – Mladík, Povaleč – Béla Bartók „Podivuhodný mandarín“ –
choreografie Jiří Němeček.
1973 – Pierot – Robert Schumann „Karneval“ – choreografie Jiří Blažek
1973 – Šašek, Pas de trois – P.I.Čajkovskij „Labutí jezero“ –
choreografie K. M. Sergejev a N.M. Dudinská
1974 – Bártek – Ilja Hurník „Ondráš“ – choreografie Emerich Gabzdyl.
1974 – Houslista – Václav Kašlík „Pražský karneval“ – choreografie
Vlastimil Jílek. Premiéra Laterny Magiky.
1975 – Jirka – Oskar Nedbal „Pohádka o Honzovi“ – choreografie
Antonín Landa.
1975 – Harlekýn – Pořad Laterny Magiky „Láska v barvách karnevalu“ –
choreografie Jiří Blažek, režie Evald Schorm.
1975 – Bůh – A.P. Petrov „Stvoření světa“ podle kreseb Jeana Effela –
choreografie Miroslav Kůra.
1976 – Brouk Pytlík – Jiří Pauer „Ferda Mravenec“ – choreografie
Antonín Landa.
1979 – Strýček loutkář – P.I.Čajkovskij – „Louskáček“ – choreografie
Miroslav Kůra
b) Premiéry choreografií, baletů a projektů tanečního divadla
1979 – „Dialog tvarů“ – Národní divadlo v Praze – hudba František
Antonín Ignác Tůma – absolventské představení studia
choreografie na HAMU inspirované uměnovědnou publikací
věnované základním principům barokní architektury. Název
premiéry celého baletního večera v interpretaci sólistů a sboru
baletu ND byl „Návraty ke krásám“.
1979 – „Notturno“ – Mahenovo divadlo v Brně – hudba Antonín Dvořák
1980 – „Pták Ohnivák“ – Janáčkovo divadlo v Brně – hudba Igor
Stravinský. Vlastní úprava libreta.
1981 – „Dialogy“ – Janáčkovo divadlo v Brně – hudba František Antonín
Ignác Tůma „Partita in D“, Antonín Dvořák „Maličkosti“ a
Dvojkoncert Bohuslava Martinů, pod názvem „Dialog se
svědomím minulosti“. Vlastní hudebně dramaturgická a
choreografická koncepce.
1981 – „Ikaros“ – Janáčkovo divadlo v Brně – hudba Sergej
Slonimskij. Vlastní úprava libreta a celková dramaturgie titulu
konzultována s hudebním skladatelem.
1981 – „Dialog tvarů“ – Moravské divadlo v Olomouci – hudba
František Antonín Ignác Tůma, „Dialog se svědomím minulosti“
– hudba Bohuslav Martinů.
1982 – „Pierot“ – Janáčkovo divadlo v Brně – hudba Zdeněk Pololáník.
Vlastní úprava libreta.
1983 – „Toccata e due canzoni“ – Janáčkovo divadlo v Brně – hudba
Bohuslav Martinů. Libreto inspirované tragickou životní událostí
skladatele při tvorbě tohoto hudebního díla.
1984 – „Poklad“ – Národní divadlo v Praze – balada z baletního večera
„Kytice“ hudebního skladatele Josefa Páleníčka. Scéna Daniel
Dvořák a kostýmy Josef Jelínek.
1984 – „Macbeth“ – Nová scéna Národního divadla v Praze – hudba
Václav Riedlbauch. Nové libreto a dramaturgická koncepce –
Antonín Moskalyk, Daniel Wiesner a Václav Riedlbauch. Scéna
Daniel Dvořák a kostýmy Josef Jelínek.
1985 – „Zkrocení zlé ženy“ – Janáčkovo divadlo v Brně – hudba Oldřich
Flosman. Scéna Otakar Schindler a kostýmy Josef Jelínek. Vlastní
úprava libreta.
1987 – „Jennifer“ – Národní divadlo v Praze – hudba Ladislav Simon.
Scéna Daniel Dvořák a kostýmy Josef Jelínek. Vlastní
dramaturgická a libretistická úprava.
1987 – „Synkreze“ – Stadtteater Bern – Večer mých choreografií
s hudbou K.Pendereckého, J.S.Bacha, A.Vivaldiho,
G.F.Händela, A.Dvořáka, I.Krejčího, L.Fišera a B.Martinů.
Interpretováno Baletem deseti – příležitostným souborem
sólistů baletu, který jsem spolu s Danielem Dvořákem pro taneční
festival ve Švýcarsku založil.
1988 – Národní divadlo v Praze – režie a choreografie závěrečného
večera Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha.
Antonín Dvořák „Notturno“, Pavel Kopecký „Rozvod“,
Leoš Janáček „Žárlivost“, Luboš Fišer „Per Vittoria Collona“.
1988 – „Princ Bajaja“ – Smetanovo divadlo v Praze – projekt
baletního titulu na motivy pohádky Boženy Němcové a filmu
Jiřího Trnky. Hudba Václav Trojan a Jiří Klusák. Texty písní
Vítězslav Nezval. Scéna Daniel Dvořák a kostýmy Josef Jelínek.
1990 – „Coppélia“ – Divadlo Antonína Dvořáka v Ostravě – hudba Leo
Delibes. Vlastní úprava libreta a dramaturgie tohoto klasického
baletu. Scéna Daniel Dvořák a kostýmy Josef Jelínek.
1990 – „Dialog tvarů“ – Divadlo Jiřího Myrona Ostrava – hudba
František Antonín Ignác Tůma.
1990 – „Dialog se svědomím minulosti“ – Moravské divadlo Olomouc –
hudba Bohuslav Martinů.
1991 – „Les Mozartiens“ – inscenace interpretovaná Baletem Deseti na
Novotného lávce u Karlova mostu. Hudební večer na hudbu
W.A.Mozarta – Divertimento D dur, Kvartet A dur, 12 německých
tanců, Malá noční hudba, Adagio a fuga C moll.
1992 – „Žárlivost“ – Pražský komorní balet Pavla Šmoka – hudba Leoš
Janáček.
1994 – „Les Sylphides“ – Manoël Theatre La Valetta na ostrově Malta –
hudba Fryderyk Chopin. Úprava titulu romantického baletu pro
soukromou baletní školu Tanya Bayona.
1995 –„Čtvero ročních dob“ – Divadlo Antonína Dvořáka v Ostravě –
hudba Antonio Vivaldi se zvukově hudebními přechody Jiřího
Hály.
1996 – „Pierot“ – Divadlo Jiřího Myrona Ostrava – hudba Zdeněk
Pololáník. Obnovená verze brněnské premiéry z roku 1982.
1997 – „451° Farenheitha“ – Sofijská Opera – světová premiéra projektu
tanečního divadla podle námětu Ray Bradburyho. Hudba Georgi
Mintchev. Vlastní libreto, dramaturgie a režie. Premiéra
interpretována sólisty a sborem Bulharského národního baletu.
1998 – „Ballet Stories“ – Divadlo F.X.Šaldy v Liberci – večer
choreografií s hudbou Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.
V závěru večera se konala československá premiéra tanečního
divadla inspirovaného románem S. Zweiga Josef Fouché
„Mimikry“ s hudbou Michala Košuta.
2000 – „Romeo a Julie“ – Městské divadlo v Ústí nad Labem – hudba
Sergej Prokofjev. Scéna Ondřej Nekvasil a kostýmy Josef
Jelínek. Vlastní dramaturgie a úprava libreta.
2002 –„Světlo a stín“ – Moravské divadlo Olomouc – choreografický
večer na hudbu Antonia Vivaldiho a Bohuslava Martinů.
2005 – „Ibbur, aneb mystérium pražského ghetta“ – Stavovské divadlo
v Praze – hudba Zbyněk Matějů. Pro tuto premiéru baletu
Národního divadla jsem napsal libreto podle románu „Golem“
Gustava Meyrinka a byl též režisérem večera. Choreografem
představení byl Petr Zuska.
2006 – „Milostný život Fryderyka Chopina“ – Divadlo F.X.Šaldy v
Liberci – Vlastní projekt tanečního divadla na hudbu Fryderyka
Chopina a Gioacchina Rossiniho.
2007 – „Čaroděj ze země Oz“ – Městské divadlo v Opavě – hudba
Zbyněk Matějů. Vlastní dramaturgická a režijní úprava.
2008 – „Marná opatrnost“ – Divadlo F.X.Šaldy v Liberci – hudba Louis
J.Friedrich Hérold a John Lanchrerry. Scéna a kostýmy Josef
Jelínek. Vlastní úprava klasického komediálního baletu.
2010 – „Chopin“ – Městské divadlo v Ústí nad Labem – nová verze
tanečního projektu, který jsem uvedl v roce 2006 v Liberci. Scéna
Martin Víšek a kostýmy Josef Jelínek. Představitel Chopina,
sólista baletu Vladimír Gončarov, během představení živě
interpretoval některé klavírní skladby Fryderyka Chopina.
Tím došlo k dokonalému prolnutí tanečně hereckého projevu se
senzitivní hudební interpretací.
c) Choreografie pro televizi a film, nebo televizní záznam mých inscenací
1974 – 1976 – „Hudba na zámku“ – tři pořady pražské hudební redakce
ČT natočené v Ploskovicích, Telči a ve Veltrusech.
Režie Eva Marie Bergerová.
1975 – 1977 – „Collegium musicum“ – devět pořadů pražské hudební
redakce ČT věnovaných hudbě francouzské, rakouské, anglické,
italské, skandinávské, iberské, pobaltské a arménské. Režií byla
pověřena celá řada režisérů ČT.
1976 – „Dora“ – taneční povídka – scénář, hudba a režie Václav Kašlík.
Natočil K¬rátký film Praha. Hlavní role ztvárnili sólisté baletu
Národního divadla Nelly Danko a Jan Kadlec. Tento snímek získal
ocenění na Mezinárodním televizním festivalu ve francouzském
Nancy.
1977 – „Koncert orchestru FOK“ – z Národního musea v Praze. Hudba
Antonín Dvořák a Bedřich Smetana. Režie Eva Marie Bergerová.
1977 – „Maláskův romantický klavír“ – televizní pořad natočený
v atraktivním prostředí kolonády v Karlových Varech.
Režie Eva Marie Bergerová.
1978 – „Secesní klavír Jiřího Maláska“ – televizní pořad natočený
v prostorách Obecního domu v Praze. Režie Eva Marie Bergerová.
1978 – „Kouzelník Žito“ – taneční povídka – hudba a režie Václav
Kašlík. Natočil Krátký film Praha. Pro tento snímek jsem byl také
autorem scénáře.
1979 – „Valčíky Antonína Dvořáka“ – televizní pořad natočený v
prostředí paláce Žofín na Slovanském ostrově v Praze.
Režie Eva Marie Bergerová.
1979 – „Od valčíku k valčíku“ – hudba Antonín Dvořák, Fryderyk
Chopin, Hector Berlioz. Režie Eva Marie Bergerová.
1981 – „Paganini“ – televizní inscenace operety Franze Lehára.
Režie Přemysl Kočí. Kavčí Hory Praha.
1982 – „Pierot“ – hudba Zdeňek Pololáník. ČT Brno – záznam mého
představení baletu z Janáčkova divadla.
Režie přenosu Milan Peloušek.
1983 – „Tři mušketýři“ – scénář a hudba Vítězslav Nezval. Dvoudílný
televizní muzikál natočený na Kavčích horách a atraktivních
prostředích pražských paláců. Režie Ladislav Rychman.
1984 – „Poklad“ – hudba Josef Páleníček. Televizní záznam Erbenovy
balady ze scény Národního divadla v Praze.
Režie záznamu Adam Rezek.
1984 – „Libochovické pastorále“ – televizní pořad realizovaný
v atraktivním prostředí Libochovického zámku.
Režie Eva Marie Bergerová.
1984 –„Kukačka v černém lese“ – film v hlavní roli s Olegem
Tabakovem. Filmové studio Barrandov – režie Antonín Moskalyk.
1984 – „Obrazy z dějin české hudby“ – hudba Miloslav Kabeláč
„Zrcadlení“ Op.49. Pořad hudební redakce ČT.
Režie Jaromil Jireš.
1985 – „Koncert z Národního muzea“ – hudba Josef Suk, Antonín
Dvořák. Pořad hudební redakce ČT.
Režie Eva Marie Bergerová.
1985 – „Zkrocení zlé ženy“ – hudba Oldřich Flosman. ČT Brno –
záznam mého představení komediálního baletu z Janáčkova
divadla. Režie přenosu Milan Peloušek.
1985 – „Věčný Faust“ – hudba původní televizní opery Luboš Fišer.
Technicky náročný projekt byl natočen ve studiu na Kavčích
horách a v přírodním prostředí Průhonického parku. Režie Jaromil
Jireš. Snímek získal hlavní cenu na mezinárodním festivalu
v rakouském Salzburgu.
1986 – „Dialog tvarů“ – hudba František Antonín Ignác Tůma. Televizní
adaptace mé choreografie natočená ve studiu na Kavčích horách.
Režie Jaromila Jireš. Snímek získal první cenu na Mezinárodním televizním festivalu v kanadském Banffu.
1986 – „Lev s bílou hřívou“ – film ze života Leoše Janáčka, natočený
Filmovým studiem Barrandov. Režie Jaromil Jireš.
1987 – „Dialog se svědomím minulosti“ – hudba Bohuslav Martinů.
Televizní adaptace mé choreografie natočená ve studiu na Kavčích
horách. Hlavní sóla tančí sólisté pařížské opery Wilfride
Piolletová a Jean Guizerix. Režisér Jaromil Jireš.
1987 – „O Háderunovi a víle Elóře“ – televizní pohádka. Hudba Vadim
Petrov. Režie Jaromil Jireš.
1987 – „Fanynka“ – úsměvný příběh ze staré Prahy s Dagmar
Veškrnovou – Havlovou v hlavní roli. Televizní inscenace podle
povídky Eduarda Basse. Režie Jaroslav Dudek.
1987 – „Kouzelný krámek“ – „La Boutique fantasie“ – hudba
Gioacchino Rossiniho. Televizní inscenace – tančí sbor a sólisté
Baletu Národního divadla Hana Vláčilová a Vlastimil Harapes.
Režie Antonín Moskalyk.
1987 – „Mistr a Markétka“ – Televizní záznam představení Michaila
Bulgakova z Divadla na Vinohradech. Režie Jaroslav Dudek.
1987 – „Bratři“ – Televizní pohádka Věry Provazníkové. Režie Ludvík
Ráža.
1988 – „Koncert z Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha“ –
hudba Antonín Dvořák „Notturno“, Pavel Kopecký „Rozvod“,
Leoš Janáček „Žárlivost“, Luboš Fišer „Per Vittoria Collona“.
Televizní přímý přenos z Národního divadla v Praze.
Režie Adam Rezek.
1989 – „Jedno jaro v Paříži, aneb krvavá Henrietta“ – Televizní
záznam muzikálu pro činoherce Oldřicha Daňka. Hudba
J.F.Fischer. Představení Divadla na Vinohradech.
Režie Jaroslav Dudek.
1989 – “Rakovina vůle“ – druhý název: „Memento mori“ – hudba
Juraj Filas. Původní televizní opera z prostředí drogově závislých.
Scénář Petr Skarlant a scénář Radek John. Režie Jaromil Jireš.
Snímek získal hlavní cenu na Mezinárodním televizním festivalu v
rakouském Salzburgu.
1989 – „Země úsměvů“ – Televizní inscenace operety Franze Lehára
natočená ve studiu na Kavčích horách. Režie Milan Macků.
1989 – „Král Colas Kolikátý“ – Televizní záznam představení Pavla
Kohouta a Romaina Rollanda z Divadla na Vinohradech.
Režie Jaroslav Dudek.
1990 – „Antonín Dvořák“ – Životopisný film v koprodukci s
francouzskou televizí. Scénář Jarmil Burghauser.
Režie Jaromil Jireš.
1990 – „Radostný život posmrtný“ – Televizní film podle literární
předlohy Marka Twaina. Scénář a režie Zdeněk Zelenka.
1992 – „Danton, čili Saturnália“ – Martin Štěpánek v titulní roli
televizní inscenace historického dramatu z doby francouzské
revoluce. Režie Jaroslav Dudek.
1993 – „Nesmrtelná teta“ – Filmová pohádka Bonton filmu podle
literární předlohy Karla Jaromíra Erbena.
Scénář a režie Zdeněk Zelenka.
1994 – „Laskavý divák promine“ – pětidílný televizní seriál ze života
Jana Nerudy. V hlavní roli Ilja Racek. Scénář Ivo Pelant.
Režie Jaroslav Dudek.
1995 – „Mimikry“ – Televizní elektroakustický balet Michala
Košuta. Scénář jsem napsal inspirován románem S.Zweiga Josef
Fouché. V hlavních rolích Boris Rösner a Marek Vašut.
Režie Jaromil Jireš.
1998 – „Její pastorkyňa“ – Televizní záznam opery Leoše Janáčka
z Národního divadla v Praze. Režie Josef Průdek.
2005 – „Televizní medailon hudebního skladatele Jana Klusáka“ –
Režie Adam Rezek.
2006 – „Sůva z nudlí“ – televizní pohádka Ireny Pavlové.
Režie Vít Olmer.
2014 – „Oskar Nedbal: vzestupy a pády“ – Dokumentární film, ve
kterém se nejednalo o choreografickou spolupráci, ale živě jsem
hovořil o Oskaru Nedbalovi z hlediska choreografa, jako o tvůrci
baletních představení. Režie Pavel Kačírek.
d) Choreografie v operách
1977 – „Tamerlán“ – opera Josefa Myslivečka ve Stavovském divadle –
choreografie opery ve stylu čínského akrobatického divadla.
Spolupráce s Vrcholovým střediskem gymnastiky, konkrétně
s Věrou Čáslavskou. Režie Ladislav Štros.
1979 – „Peter Grimes“ – inscenace opery Benjamina Brittena na scéně
Národní divadlo v Praze. Režie Ladislav Štros.
1980 – „Mirandolina“ – inscenace opery Bohuslava Martinů na scéně
Stavovského divadla. Režie Karel Jernek.
1980 – „Evžen Oněgin“ – inscenace opery P.I .Čajkovského na scéně
divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Režie Marian Chudovský.
1981 – „Ruslan a Ludmila“ – inscenace opery M.I.Glinky na scéně
Divadla Oldřicha Stibora v Olomouci. Režie Jiří Glogar
1982 – „Silnice“ – operní inscenace Václava Kašlíka, kterou vytvořil
na základě Felliniho filmu. Národní divadlo v Praze.
Režie Karel Jernek.
1982 – „ Růže pro Johanku“ – opera Otmara Máchy inscenovaná
v Janáčkově divadle v Brně. Režie Ilja Hylas.
1984 – „Copernicus“ – opera J.F.Fischera na libreto Oldřicha Daňka.
Národní divadlo v Praze. Režie Karel Jernek.
1986 – „Zbojnická balada“ – opera Václava Kašlíka uvedená na scéně
Národního divadla v Praze. Režie Václav Kašlík.
1986 – „Tubadúr“ – inscenace opery Giuseppe Verdiho na scéně
Smetanova divadla. Režie Jiří Glogar
1988 – „Ariadna“ a „Oedipus Rex“ – operní inscenace hudebních
skladatelů Bohuslava Martinů a Igora Stravinského uvedená na
scéně Národního divadla v Praze. Scéna Josef Svoboda, kostýmy
Šárka Hejnová, dirigent Václav Neumann, režie Evald Schorm.
1988 –„Rigoletto“ – inscenace opery Giuseppe Verdiho na jevišti
Smetanova divadla. Režie Karel Jernek. (Dosud na repertoáru).
1989 – „Čert a Káča“ – inscenace opery Antonína Dvořáka na scéně
Národního divadla v Praze. Výprava Adolf Born.
Režie Marian Chudovský. (Dosud na repertoáru).
1991 – „Rusalka“ – inscenace opery Antonína Dvořáka na jevišti
Národního divadla v Praze. Režie Alena Vaňáková.
1991 – „Rigoletto“ – inscenace opery Giuseppe Verdiho na jevišti
Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Režie Marian Chudovský.
1993 – „Hry o Marii“ – inscenace opery Bohuslava Martinů na scéně
Janáčkova divadla v Brně. Režie Václav Věžník.
1994 – „Evžen Oněgin“ – inscenace opery P.I.Čajkovského na jevišti
Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Režie Bedřich Jansa.
1997 –„Její pastorkyňa“ – inscenace opery Leoše Janáčka na scéně
Národního divadla v Praze. Režie Josef Průdek.
1998 – „Liška Bystrouška“ – inscenace opery Leoše Janáčka na jevišti
Janáčkova divadla v Brně. Režie Václav Věžník.
1999 – „Liška Bystrouška“ – inscenace opery Leoše Janáčka na jevišti
Moravského divadla v Olomouci. Režie Václav Věžník.
2000 – „Její pastorkyňa“ – pražská inscenace opery Leoše Janáčka
nastudovaná v Lisabonské opeře se sólisty ND, místním sborem a
se studenty Konzervatoře. Režie Josef Průdek.
2000 – „Smrt Hippodamie“ – inscenace melodramu Zdenka Fibicha a
Jaroslava Vrchlického na scéně Národního divadla v Praze.
Režie Josef Průdek.
2001 –„Liška Bystrouška“ – brněnská inscenace opery Leoše Janáčka
nastudovaná v Lisabonské opeře s brněnskými sólisty, místním
sborem a se studenty Konzervatoře v Lisabonu.
Režie Václav Věžník.
2002 – „ Figarova svatba“ – inscenace opery W.A.Mozarta na scéně
Stavovského divadla. Režie Josef Průdek. (Dosud na repertoáru).
2003 – „Prodaná nevěsta“ – premiéra inscenace opery Bedřicha
Smetany v Městském divadle v italském Terstu s hostujícími
sólisty ND a místním operním a baletním souborem.
Režie Václav Věžník.
2003 – „Mefistofele“ – inscenace operyArriga Boita na jevišti Janáčkova
divadla v Brně. Režie Václav Věžník.
2004 – „Rusalka“ – inscenace opery Antonína Dvořáka na scéně
Slezského divadla v Opavě. Režie Eva Andělová.
e) Choreografie v činohrách
1983 – „Generální zázrak“ – inscenace hry Vladimíra Párala, Miloše
Horanského a Vojtěcha Rona v Divadle Jaroslava Průchy na
Kladně. Režie Miloš Horanský.
1985 – „Věc Makropulos“ – inscenace hry Karla Čapka na jevišti Nové
scény Národního divadla ve skvělé interpretaci Jany Hlaváčové.
Režie Václav Hudeček.
1986 – „A jenom země bude má“ – inscenace hry Jiřího Šotoly na scéně
Národního divadla v Praze. Režie František Laurin.
1987 – „Jedno jaro v Paříži, aneb krvavá Henrietta“ – inscenace
muzikálu pro činoherce Oldřicha Daňka a J.F.Fischera na scéně
Divadla na Vinohradech. Režie Jaroslav Dudek.
1987 – „Romeo a Julie roku 2300“ – inscenace hry Vladimíra Párala,
Miloše Horanského a Vojtěcha Rona premiérovaná v Divadle
Jaroslava Průchy na Kladně. Režie Miloš Horanský
1987 – „Mistr a Markétka“ – dramatizace románu Michaila Bulgakova
inscenovaná na jevišti Divadla na Vinohradech.
Režie Jaroslav Dudek.
1987 – „ Útěk“ – hra Michaila Bulgakova premiérovaná v Divadle
S.K.Neumanna. Režie Miloš Horanský.
1988 – „Oidipus“ – Sofoklova tragedie inscenovaná na jevišti Divadla na
Vinohradech. Režie Jaroslav Dudek.
1988 – „ Princezna Turandot“ – hra Daniely Fischerové inscenované
v Divadle S.K.Neumanna. Režie Juraj Deák.
1988 – „ Lysistrata aneb Nejkrásnější válka“ – hra Vladimíra Renčína
podle Aristofana premiérovaná v Divadle Jaroslava Průchy na
Kladně. Režie Miloš Horanský.
1990 – „Ze života hmyzu“ – inscenace hry bratří Čapků na scéně
Národního divadla v Praze. Režie Miroslav Krobot.
1990 – „Večer tříkrálový“ – inscenace hry W. Shakespeara na jevišti
Divadla na Vinohradech. Režie Jaroslav Dudek.
1991 – „Komik“ – inscenace hry Johna Osborna na jevišti Divadla na
Vinohradech. Režie Jaroslav Dudek.
1991 – „Vest Pocket Revue V + W“ – inscenace revue Jiřího Voskovce a
Jana Wericha na scéně Divadla v Dlouhé. Režie J.Řeřicha.
1991 – „ Ubohý vrah“ – inscenace hry Pavla Kohouta na scéně Divadla
na Vinohradech. Režie Luboš Pistorius.
1992 – „Jak snadné je vládnout“ – inscenace hry Oldřicha Daňka na
jevišti Divadla na Vinohradech. Režie Jaroslav Dudek.
1993 – „ Julien aneb Neprobuďte madam“ – hra Jeana Anouilhe
inscenovaná v Divadle na Vinohradech. Režie Jaroslav Dudek.
1993 – „Slečna Julie“ – inscenace hry Augusta Strindberga inscenovaná
v Divadle na Starém Městě. Režie Jindra Rathova Puhony.
1995 –„Král Colas Kolikátý“ – inscenace hry Pavla Kohouta a Romaina
Rollanda na scéně Divadla na Vinohradech. Režie Jaroslav Dudek.
2000 – „Konec masopustu“ – inscenace hry Josefa Topola na scéně
Moravského divadla v Olomouci. Režie Jan Kačer.
2002 – „Bouře“ – inscenace hry W.Shakespeara na jevišti Divadla
F.X.Šaldy v Liberci. Režie Jan Kačer.
f) Choreografie v operetách
2000 – „Hraběnka Marica“ – inscenace operety Emmericha Kalmána na
scéně Městského divadla v Ústí nad Labem. Režie Jan Štych.
2002 – „Vídeňská krev“ – inscenace operety Johanna Strausse na jevišti
Divadla Jiřího Myrona v Ostravě. Režie Bedřich Jansa.
2004 – „Čardášová princezna“ – inscenace operety Emmericha
Kalmána na jevišti Divadla F.X.Šaldy v Liberci. Režie Jan Štych.
g) Režie a choreografie operních, činoherních, operetních a muzikálových představení
1990 – „Starci na chmelu“ – první uvedení filmového muzikálu autorů
Vratislava Blažka, Ladislava Rychmana, Jiřího Maláska, Jiřího
Bažanta a Vlastimila Hály na jevišti Moravského divadla v
Olomouci.
1990 – „Best of Mozart“ – inscenace souboru Opera Mozart – podílel
jsem se na režii tohoto operního projektu společně se Šimonem
Cabanem, Danielem Dvořákem, Petrem Léblem, Jiřím
Nekvasilem, Ninou Vangeli a Janem Schmidem.
1991 – „Strašidelný dům“ – inscenace pohádkového muzikálu Daniely
Fischerové na jevišti Divadla v Dlouhé. První scénické uvedení.
1992 – „Macbeth“ – inscenace dramatu W. Shakespeara na scéně
Moravského divadla v Olomouci.
1994 – „La traviata“ – inscenace opery Giuseppe Verdiho na jevišti
Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Dirigent Oliver Dohnanyi.
1995 – „Carmen“ – inscenace opery George Bizeta na jevišti Divadla
Antonína Dvořáka Ostravě. Dirigent Paolo Gatto.
1997 – „Sedlák kavalír“, „Komedianti“ – inscenace operního večera
hudebních skladatelů P.Mascaniho a R.Leoncavalla na jevišti
Janáčkova divadla v Brně.
1998 – „Orfeus a Euridica“ – inscenace opery Ch.W.Glucka na jevišti
Moravského divadla v Olomouci.
1999 – „Zpívání v dešti“ – první scénické uvedení tohoto amerického
muzikálu v České republice na scéně Divadla Jiřího Myrona
v Ostravě.
2000 – „Hubička“ – autorská inscenace opery Bedřicha Smetany na
jevišti Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Scéna Ondřej Nekvasil.
2001 – „Škola základ života“ – inscenace muzikálově zpracovaného
filmu s vlastními texty písní na scéně Městského divadla
v Příbrami.
2004 – „Historie jednoho snu“ – světová premiéra opery švýcarského
hudebního skladatele Andrease Pflügera na scéně Slezského
divadla v Opavě.
2005 – „Noc v Benátkách“ – inscenace komediální operety Johanna
Strausse na jevišti Slezského divadla v Opavě.
2007 – „Yuzuru“ – nastudování japonské opery sólisty divadla Slezského
divadla v Opavě v japonském originále.
Literární, libretistická a publikační činnost:
Ze svých cest do zahraničí jsem psal do odborného časopisu „Taneční listy“ kritické črty o úrovni tanečního umění v té které zemi. Od úžasných profesionálních zážitků ze školy Mudra Maurice Béjarta v Bruselu, po tristní dojmy z Alžíru a Maroka.
Příležitostně píši do časopisu „Taneční aktuality“ – naposledy vzpomínku na legendu přípravky baletu Národního divadla v Praze, paní profesorku Naďu Sobotkovou.
Jsem autorem libret a původních libretních úprav všech svých baletů. Nebudu zde opisovat celý seznam titulů, které jsem vytvořil. Stačí se podívat o několik listů zpět.
Napsal jsem libreto a bodový scénář k premiéře baletu Národního divadla v Praze – „Ibbur aneb Pražské mystérium“ (2005), pod kterým jsem také podepsán jako režisér (ch.Petr Zuska).
Dále jsem literárně zpracoval a na DILIA registroval taneční divadelní projekty:
„ Labyrint světa a ráj srdce“, inspirovaný filozoficky laděným dílem
Jana Ámose Komenského poutníka s růžovými brýlemi.
„Nero“, celovečerní projekt tanečního divadla na divadelně atraktivní
antické téma.
„Sylvia – aneb jak to asi bylo s premiérou slavného baletu Pařížské Opery“ – parodicky komický baletní titul s výtvarnými inspiracemi vrcholných představitelů francouzského impresionismu Augustem Renoirem (obrazy pařížských kaváren), Edgarem Degasem (svět baletu a Moulin Rouge) i ve své době skandálním obrazem „Snídaně v trávě“ Edouarda Maneta.
„Bel – ami“ – podle románu Miláček Guy de Maupassanta , který je zpracován nejen jako libreto celovečerního tanečního divadla , ale dokonce jsem se pokusil o svůj první celovečerní operní titul.
Pro můj poslední divadelní projekt tanečního divadla – „Franz Kafka“, podle spisovatelových Povídek, ukončuje hudební skladatel Jiří Teml původní orchestrální partituru.
V těchto dnech odevzdávám do tisku knihu „Taneční divadlo – aneb vyprávění o Macbethovi“. Důvody proč jsem začal psát knihu na toto téma je několik.
a) Většinu svého tvůrčího života se zabývám tvorbou titulů tanečního divadla.
b) Jako pedagog choreografie na HAMU jsem zjistil, jak málo o tanečním divadle moji studenti vědí a jak vágní mají představu o vzniku takového představení.
c) Choreografové zřídka kdy formulují písemně své představy, a proto je velmi málo odborné literatury věnující se tomuto tématu.
Studijní pobyty a stáže v zahraničí
1977 – stáž v Bruselu v souboru Balet XX století Maurice Béjarta.
Tento studijní pobyt výrazně ovlivnil můj tvůrčí život v tanečním
umění. Vstoupil jsem do světa aktivního vnímání možností volné
kreativity nejen pohybu v prostoru, ale i hudebních a výtvarných
inspirací.
Navštívil jsem také Walonský a Flanderský baletní
soubor, ale hlavní tvůrčí inspiraci jsem získal u Maurice Béjarta.
Dostal jsem tam dokonce nabídku angažmá na tři roky. Byl jsem
v Praze otcem dvou malých dětí, tak jsem s lítostí tuto nabídku
musel odmítnout. Ale Béjartovo choreografické myšlení mne
natolik ovlivnilo, že jsem mu zůstal věrný dodnes.
1978 – stáž v Alžírsku, kde jsem vedl kurzy klasického tance a
choreografie.
Prostředí, kde jsem se ocitnul, bylo naprosto kontrastní vůči
pobytu v Belgii. Socialistická vláda Alžírska si přála vybudovat
balet na způsob sovětského. Autoritativně přikázala válečným
sirotkům, aby se z nich staly hvězdy Alžírského baletu. Za tímto
účelem byli přizváni sovětští pedagogové.
S jednou profesorkou z Leningradu jsem se během tohoto
pobytu osobně setkal a barvitě vyprávěla o tristních výsledcích.
Příkazem nelze dobrý taneční soubor vytvořit. K tomu je zapotřebí
celá řada věcí, nejvíce dispozice, hodně fyzické dřiny, ale zejména
láska k tanci. O tom jsem se přesvědčil i při pokusu o choreografii
na hudbu Antonia Vivaldiho „Čtvero ročních dob“.
1987 – měsíční stáž v Maroku, kde jsem na několika uměleckých
školách vedl kurzy současného tance a choreografie.
Také zde jsem se nesetkal s dokonalými profesionály, ale
bylo to milé setkání s interprety, kteří měli upřímnou snahu
dosáhnout maximálních výsledků.
1988 – 1995 – stálý hostující pedagog na letních tanečních kurzech na
ostrově Malta, pořádaných majitelkou baletní školy Tanyou
Bayonaovou.
Během těchto měsíčních kurzů jsem denně zadával klasický
trénink, učil studenty základům taneční partneřiny a měl kurzy
českých, moravských a slovenských lidových tanců.
Každý letní kurs byl ukončen závěrečným koncertem, pro který jsem připravoval choreografie. Uplatnil jsem tak vlastní tvorbu na hudbu klasickou, současnou, folklórní (např. Balady Jaroslava Krčka, které byly dokonce zpívány v češtině maltskými studenty a setkaly se s velkým ohlasem u publika), až po melodie z muzikálu „Zpívání v dešti“.
1988 – 1995 – stálý hostující pedagog na letních tanečních kurzech na
ostrově Malta, pořádaných majitelkou baletní školy Tanyou
Bayonaovou.
Během těchto měsíčních kurzů jsem denně zadával klasický
trénink, učil studenty základům taneční partneřiny a měl kurzy
českých, moravských a slovenských lidových tanců.
Každý letní kurs byl ukončen závěrečným koncertem, pro který jsem připravoval choreografie. Uplatnil jsem tak vlastní tvorbu na hudbu klasickou, současnou, folklórní (např. Balady Jaroslava Krčka, které byly dokonce zpívány v češtině maltskými studenty a setkaly se s velkým ohlasem u publika), až po melodie z muzikálu „Zpívání v dešti“.
Nejvýznamnější spoluprací bylo nastudování romantického baletu „Les Sylphides“, kterou Tanya Bayonaová uspořádala k 25. výročí vlastní soukromé baletní školy.
2000 – 2001 – dva měsíční pedagogické a choreografické studijní
Pobyty v hlavním městě Portugalska Lisabonu.
S místní Taneční konzervatoří nastudování choreografií do operních představení Leoše Janáčka v Teatro National.
První se konal v rámci příprav hostování sólistů a inscenátorů opery pražského Národního divadla s inscenací Leoše Janáčka „Její pastorkyňa“. Jako autor choreografie pražského představení jsem se snažil naučit zdejší studenty moravskému folklóru.
Bylo vpravdě úsměvné, že nejlepší interpreti měli černou
barvu pleti. Výsledné představení naší lisabonské „Jenůfky“ bylo
po stránce profesionální interpretace na vysoké úrovni, ale zároveň
mělo, pro milovníky moravského folklóru, vskutku originální
kolorit.
O rok později se prakticky opakovalo totéž, jen se jednalo o operu „Liška Bystrouška“ Leoše Janáčka, s hostujícími sólisty a
inscenátory brněnské inscenace. Měl jsem to štěstí, že i v Brně jsem
byl autorem choreografie. Opět jsem měl kurzy tanečních technik a
pantomimy, při kterých jsem vybral velké množství dětských
interpretů.
2008 – v rámci programu ERASMUS jsem realizoval semináře a
přednášky o choreografii na Taneční vysoké škole v estonském
hlavním městě Tallinu.